Werken aan het Sint-Pietersstation moeten sneller vooruit
In de zomer van 2004 werd de samenwerkingsovereenkomst “Project Gent-Sint-Pieters” door de NMBS, De Lijn, Stad Gent, AWV en Eurostation ondertekend. Deze overeenkomst omvat o.a. de coördinatie van een heus Masterplan vanaf de Kortrijksesteenweg tot aan de Snepkaai. Dat plan wil ons leiden naar het station van de 21ste eeuw dat in harmonie met zijn omgeving alle comfort biedt aan de reiziger en zijn omwonenden.
In 2006 werden de werken opgestart. Het einde was voorzien voor 2020. Ondertussen is die datum opgeschoven naar 2027. Reden hiervoor is de enorme vertraging die de ontwikkeling van het stationsgebouw en de herinrichting van de perrons en de sporen oploopt.
Ongehoord vindt fractievoorzitter Sami Souguir: “Door de trage vorderingen van de stationswerf lopen ook andere infrastructuurwerken zoals de heraanleg van straten en pleinen vertraging op. Deze zijn nochtans noodzakelijk om de bereikbaarheid van, en de verkeersveiligheid rondom
het station te garanderen. Ondertussen blijven omwonenden en handelaars in de buurt geconfronteerd worden met een constante werf”. Kandidaat-burgemeester Mathias De Clercq roept zijn collega’s in het federaal parlement op om deze situatie aan te klagen: “Het wordt tijd dat de NMBS en hun voogdijminister verantwoordelijkheid opnemen en vaart steken achter de werken aan het Sint-Pietersstation”.