• Sami Souguir

    Schepen van Cultuur, Stadsontwikkeling en Ruimtelijke Planning

Parkeergarages Sint-Niklaasstraat

22 maart 2010
Volgens de planning van het Kobra-project zullen binnenkort ook de werkzaamheden voor de heraanleg de Sint-Niklaasstraat van start gaan. In de Sint-Niklaasstraat bevinden zich echter een aantal particuliere parkeergarages die zowel gebruikt worden door bewoners, handelaars als werknemers met werkplek in het centrum.

Zij zijn dus niet allemaal gedomicilieerd in Gent centrum en kunnen bijgevolg geen parkeerkaart aanvragen.

Concreet heb ik dan ook de volgende vragen aan mevrouw de schepen:

  • Welke maatregelen voorziet het stadsbestuur om de maximale toegankelijkheid van de parkeergarages tijdens de werken aan de Sint-Niklaasstraat te garanderen?
  • Welke initiatieven zal het stadsbestuur nemen om, bij een eventuele tijdelijke volledige ontoegankelijkheid van de Sint-Niklaasstraat, parkeergelegenheid voor de gebruikers van deze garages te voorzien?

Sami Souguir
Fractievoorzitter

Antwoord:

Het is zo dat vandaag de voorbereidende werken gestart zijn in de Sint-Niklaasstraat. De aannemer is daar gestart met het vernieuwen van de huisaansluitingen voor de riolering. Deze werken zullen vooral lokaal hinder veroorzaken. De woningen en garages zullen tijdens deze werken eigenlijk steeds bereikbaar blijven.

Het zal in deze eerste fase zo zijn dat het verkeer over de volledige lengte van de straat zal toegelaten zijn, quitte dat het mogelijk is dat men ze niet via de Voldersstraat kan inrijden, maar dat er dan tijdelijk een omleiding zal zijn over het Emile Braunplein en via de Cataloniëstraat, maar dat zal heel kortstondig zijn.

Volgens de huidige planning beginnen de werken van de eigenlijke heraanleg, het opbreken van de straat zelf, op 6 april eerstkomend. De aannemer moet dit wel nog bevestigen. Uiteraard zullen wij de buurt daarvan informeren van zodra we weten op welke datum de aannemer met die eigenlijke heraanleg zal starten.

Het is onze bedoeling om de hinder zo veel als mogelijk te beperken. De woningen en de handelszaken zullen tijdens de werken bereikbaar blijven voor voetgangers, men zal dus op de voetpaden kunnen lopen, maar tijdens de heraanleg van de straat zelf zal er geen gemotoriseerd verkeer toegelaten worden in de Sint-Niklaasstraat.

Dat betekent dat tijdens de duur van de heraanleg inderdaad die parkeergarages niet toegankelijk zullen zijn, en de inschatting is dat dit toch ongeveer voor een periode van twee maand zal zijn. Zoals u het zelf zegt, de mensen die daar een garage huren en in Gent gedomicilieerd zijn kunnen een bewonerskaart krijgen, maar diegenen die niet in Gent gedomicilieerd zijn kunnen zo’n kaart niet krijgen.

Ik heb gevraagd om een aantal alternatieven te onderzoeken maar er zijn geen mogelijkheden voorhanden. Met andere woorden, de mensen die in die parkeergarage een plek huren zullen tijdens de duur van de onbereikbaarheid in één van de omliggende parkeergarages een oplossing moeten zoeken, en er is niet voorzien dat er financieel een tussenkomst zou zijn vanwege de Stad.

Martine De Regge
Schepen van Openbare Werken, Stadswoningen en Rationeel Energiegebruik


Ik betreur het wel enigszins dat gedurende die twee maand desbetreffende mensen die niet gedomicilieerd zijn in Gent 1. hun plan gaan moeten trekken 2. hun huur verder gaan moeten betalen wat hun garage betreft.

Vandaar dat ik toch enigszins zou aandringen gelet op het feit dat ze sowieso al in de problemen zullen komen, dat we toch in de richting zouden kijken van, is er een mogelijkheid tot al dan niet uitbreiding, tijdelijk, van de abonnementen die voorzien zijn voor de werknemers in de binnenstad.

Ik zeg het nogmaals, men blijft daar de huur verder betalen, en men moet wel ergens een wagen kwijt geraken in een druk bezocht gebied van de stad. Het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat men, bovenop de huur die men betaalt, nog eens kosten doet voor parkeergelegenheden in de binnenstad.

Sami Souguir
Fractievoorzitter


Dat is natuurlijk ook een zeer gevaarlijk precedent als we daar zouden aan beginnen. Dan moet je dat bij alle werken doen, en overal wanneer mensen hun garage niet kunnen bereiken tijdens de werken. Dat is een bijzonder gevaarlijk precedent, hoor.

Daniël Termont
Burgemeester


Als ik daar nog mag aan toevoegen, er zijn ook situaties waarin we zelfs in de onmiddellijke omgeving geen parkeergarage van de Stad Gent kunnen aanbieden, gewoon omdat er geen is. Het is inderdaad een gevolg van openbare werken. We proberen de periode zo kort als mogelijk te houden, maar jammer genoeg kunnen we dit niet doen.

Martine De Regge
Schepen van Openbare Werken, Stadswoningen en Rationeel Energiegebruik