Algemene politieverordening
Allemaal afzonderlijke reglementen en verordeningen die het er voor de burger, die bijvoorbeeld iets wil organiseren, niet gemakkelijker op maken. Sommige steden en gemeenten hebben al het initiatief genomen om hun reglementen en verordeningen te bundelen tot één allesomvattend document. Dit maakt het niet alleen voor de burger gemakkelijker, ook de politie kan op die manier verwijzen naar één allesomvattend reglement.
Concreet heb ik dan ook volgende vragen:
- Is het stadsbestuur bereid om de mogelijkheid tot het bundelen van de bestaande reglementen en verordeningen tot een allesomvattend reglement te onderzoeken?
- Is een politiereglement of –verordening nog wel een juiste benaming nu in de meeste bepalingen ook de gemeenschapswachten-vaststellers een GAS kunnen opleggen?
Sami Souguir
Fractievoorzitter
Antwoord:
In de periode van 2001 tot 2005 is reeds een aanzienlijke inspanning geleverd om de bestaande gemeentelijke politiereglementeringen door te lichten en te rationaliseren. Begin 2002 werd besloten om de opdracht tot herwerking en aanpassing van de bestaande politiereglementen toe te vertrouwen aan de Vakgroep Strafrecht van de Faculteit Rechtsgeleerdheid, meer bepaald professor Vermeulen en professor Vander Beken.
Het eindverslag van deze studieopdracht dat in februari 2008 aan de Stad werd overhandigd is geen kant-en-klaar toepasbare codex geworden, maar eerder een werkdocument waarbij mogelijke oplossingen aangereikt werden. Het bleek toen niet mogelijk te zijn om de verschillende reglementeringen in één grote coherente politieverordening te gieten, onder meer door de grote verscheidenheid ervan. Vandaar dat toen besloten werd te blijven werken met afzonderlijke reglementen.
Dit werkdocument van de universiteit resulteerde in het Gemeenteraadsbesluit van 21 maart 2005, waardoor verouderde of foutieve bepalingen uit de bestaande politiereglementering werden opgeheven en administratieve sancties werden ingelast in diverse politiereglementen. De mogelijkheid tot het bundelen van de bestaande reglementen en verordeningen tot een alles omvattend reglement werd reeds onderzocht en daaruit is gebleken dat een codificatie helemaal niet zo eenvoudig bleek te zijn.
Voor wat het tweede deel van uw vraag betreft wil ik opmerken dat de reglementen in kwestie, of ze nu politiestraffen of administratieve sancties bevatten, zijn genomen op grond van het artikel 135 paragraaf 2 van de nieuwe Gemeentewet dat bepaalt dat de gemeenten tot taak hebben 'het voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen.'
In de tweede alinea van ditzelfde artikel wordt een aantal voorbeelden gegeven, zoals men dat noemt 'zaken van politie', die aan de waakzaamheid en het gezag van de gemeente worden toevertrouwd. De term 'politie' is dus ruimer dan de enge benaming, bedoeling van lokale politie en politiestraf, het is het geheel: 'de politie houden van', zoals men dat zegt. Het slaat op het geheel van mogelijkheden om in het belang van de openbare orde beperkingen op te leggen aan de rechten en vrijheden van burgers.
Het duidelijkst komt dit tot uiting in dat artikel 125, ook paragraaf 2, de tweede alinea, 7° van de nieuwe Gemeentewet, dat ingevoerd werd naar aanleiding van de invoering van de gemeentelijke administratieve sancties. Letterlijk staat er: 'het nemen van de nodige maatregelen, inclusief politieverordeningen, voor het tegengaan van alle vormen van openbare overlast'.
Kort samengevat: het is bijzonder moeilijk om dat juridisch te vatten in één document, en ten tweede heb ik u gezegd op welke basis wij werken. Alstublieft, collega.
Daniël Termont
Burgemeester