• Sami Souguir

    Schepen van Cultuur, Stadsontwikkeling en Ruimtelijke Planning

Mobiel dienstencentrum

28 maart 2011
In het bestuursakkoord en de beleidsnota burgerzaken gaf het stadsbestuur aan de dienstverlening aan de burger te willen optimaliseren door de invoering van een mobiel dienstencentrum.

Tijdens een presentatie in de commissie Algemene Zaken van september 2010 werd gesteld de levering van een mobiel dienstencentrum begin 2011 zou gegund worden om operationeel te kunnen zijn begin 2012. Verder zou ook het inhoudelijke concept nog verder uitgewerkt worden.

Concreet heb ik dan ook volgende vragen:

  • Wat is de huidige stand van zaken i.v.m. de levering van het mobiel dienstencentrum?
  • Is er inmiddels zicht op welke locaties door middel van het mobiel dienstencentrum zullen bediend worden en welke producten zullen aangeboden worden?

Sami Souguir
Fractievoorzitter

 

Antwoord:

Ik zou zeggen, alles loopt volgens planning. We hebben in het college van 3 maart laatstleden de gunning goedgekeurd, maar u weet, het gaat over een Europese aanbesteding. Vandaar dus dat we verplicht zijn van aangetekend ook te melden, en er is dan ook nog de mogelijkheid om tot 31 maart aangetekend beroep uit te oefenen. Vandaar dat pas daarna de bestelling zal kunnen worden geplaatst, en het is onze Dienst Service en Logistiek die dat nauwgezet gaat opvolgen.

Ook over de locaties is stadsbreed nagedacht en gekeken wat aan de orde is en waar we de diensten kunnen verbeteren. Dat is gebeurd met de stadsdiensten van Gebiedsgerichte Werking, dat is met de Verkeerstechnische Afdeling van de politie gebeurd, Burgerzaken, toegankelijkheidsambtenaar.

We hebben goed gekeken waar kan worden geparkeerd en dat het voor iedereen toegankelijk is. We zijn dan uiteindelijk tot vier verschillende categorieën van locaties gekomen. We hebben ze als volgt onderverdeeld.

De eerste categorie – waarvoor we aanvankelijk dat dienstencentrum hebben opgestart – zijn de afgelegen gebieden. Daarmee bedoelen we Sint-Kruis-Winkel, Desteldonk, Terdonk, Mendonk. Ook Luchteren is daarbij gekomen, Baarle-Drongen, Afsnee. Nieuw ook in het rijtje is Melle-Vogelhoek, op Gentbrugge eigenlijk.

Tweede categorie zijn de woon- en zorgcentra: het OCMW, Het Heiveld, De Liberteyt, De Vijvers, Zonnebloem, omdat we daar met heel specifieke producten voor de senioren naartoe kunnen gaan in plaats van dat de senioren naar ons komen.

Een derde categorie is daar waar we een grote bevolkingsdichtheid kennen. Dat is eigenlijk een signaal dat we rond “Wijk aan Zet” hebben gehoord. Dan bedoelen wij in eerste instantie de Brugse Poort, daar was er echt wel vraag naar, maar ook daar waar zich grote verplaatsingsstromen voordoen. Waar is dat? Dat is aan de stations: het Dampoortstation, het Sint-Pietersstation. Ook daar zullen we gaan staan.

Een vierde categorie – maar dat is nog niet helemaal zeker, dat zijn we nog aan het onderzoeken – zijn bedrijventerreinen, dus bijvoorbeeld de terreinen van Volvo, van Arcelor Mittal, Carrefour Oostakker, maar we zijn nog aan het kijken of het daar inderdaad wenselijk is en daar een service kan worden verleend. Dat wat de locaties betreft.

Wat de producten, dus onze dienstverlening, betreft.

In eerste instantie al de producten van Burgerzaken zoals we die momenteel in de dienstencentra krijgen, eventueel uitgebreid met nieuwe producten die zich zouden aandienen of als er wijzigingen zijn, zodat we daar heel specifiek kunnen op inspelen.

We hebben nu bijvoorbeeld de Kids-ID gehad, de nieuwe rijbewijzen komen eraan, dus als er zich bepaalde zaken aanbieden kunnen we ook heel gericht naar die doelgroepen gaan waar het nodig is.

Naast de producten van diensten van Burgerzaken hebben we ook de bib. De boekencollectie zal worden aangeboden en daar kunnen dan ook de gereserveerde boeken worden opgehaald en teruggebracht. Ook de bibservice zal daarbij aanwezig zijn. Alle diensten die Gentinfo aanbiedt, dus alle vragen waar de mensen nu telefonisch mee zitten, zullen in het mobiel loket fysiek kunnen worden gevraagd.

Als laatste zal er ook een PC aanwezig zijn: bewoners van de buurt of gebruikers die passeren wanneer het mobiel loket daar staat zullen ook de PC kunnen hanteren om bepaalde zaken op te zoeken, bepaalde producten te vragen of zichzelf te bedienen. Dat is uiteindelijk toch de bedoeling, dat de mensen zo zelfstandig mogelijk die digitale weg kunnen vinden met begeleiding van een medewerker van Gentinfo.

Daarnaast dan alle folders en informatie, van voorlichting zoals men die nu ook langs de dienstencentra krijgt.

Catharina Segers
Schepen van Burgerzaken en Protocol en ambtenaar van de Burgerlijke Stand