Laad- en loszone Maria-Hendrikaplein
Door de aanwezigheid van deze fietsenstallingen zijn leveranciers van de aanwezige handels- en horecazaken verplicht om op de rijbaan te laden en/of lossen waardoor ander verkeer onmogelijk wordt. Bovendien moeten de leveranciers met hun goederen om de lange fietsenstalling heen om tot bij de klant te komen.
Concreet heb ik dan ook volgende vraag:
Is de schepen bereid om een deel van deze fietsenstalling te verplaatsen en een laad- en loszone te voorzien voor de aawezige handels- en horecazaken?
Sami Souguir
Fractievoorzitter
Antwoord:
Momenteel bestaat er al een laad- en loszone langs de ventweg tussen de Koning Albertlaan en de Koning Boudewijnstraat. Deze bevindt zich in het eerste deel van de parkeerstrook en is ongeveer 20 meter lang, wat ruim voldoende is. Het probleem is echter dat hier vaak op wordt geparkeerd, ondanks het feit dat dit duidelijk wordt verboden met E1-verkeersborden. Meer politiecontrole op dit foutparkeren kan hier een oplossing bieden. Maar er zou dan wel zeer vaak gecontroleerd moeten worden om deze laad- en loszone effectief vrij te houden van parkeerders.
Het probleem ligt dus bij het foutparkeren en niet bij de fietsenstallingen. Het is trouwens noodzakelijk om zoveel mogelijk fietsenstallingen te plaatsen in de directe stationsomgeving. Er is hier nog steeds een grote behoefte aan bijkomende kwalitatieve fietsenstallingen, omdat er door de werken vele stallingen verwijderd werden. De fietsenstallingen worden echter steeds zo geplaatst dat ze geen laad- en loszones innemen.
Aangezien er op de genoemde locatie dus wel degelijk een laad- en loszone aanwezig is, is het wenselijk dat de leveranciers deze zouden gebruiken. De bestaande zone geeft bovendien direct toegang tot het voetpad.
Martine De Regge
Schepen van Openbare Werken en Mobiliteit