• Sami Souguir

    Schepen van Cultuur, Stadsontwikkeling en Ruimtelijke Planning

Verkeersgeleidingssysteem

14 april 2011
Momenteel wachten we al bijna twee jaar op het nieuwe verkeersgeleidingssysteem dat het oude parkeergeleidingssysteem reeds in 2009 zou moeten vervangen hebben. Door problemen bij de leverancier liep de levering al ernstige vertraging op. Eindelijk lijken alle borden stilaan geplaatst te zijn, maar nu blijkt ook het testen van het systeem voor problemen te zorgen.

Concreet heb ik dan ook volgende vragen:

  • Wat is de reden van de vertraging bij het testen van de verkeersgeleidingsborden?
  • Wanneer zal het nieuwe verkeersgeleidingssysteem eindelijk operationeel zijn?

Sami Souguir
Fractievoorzitter


Antwoord:

Er werd tijdens een vorige vraagstelling inderdaad gezegd dat de borden operationeel zouden zijn eind maart 2011. Dat blijkt dus niet het geval te zijn.

Na de plaatsing en bij de in dienst stelling zijn een aantal technische problemen opgedoken. Zo bleek de radiocommunicatie in veel gevallen onstabiel door een foute montage. De richtlijnen werden nochtans door de leverancier meegegeven aan de installateur. De aannemer is nu, op aansturen van de leverancier en van het Mobiliteitsbedrijf een controle aan het doen of de borden op een correcte manier gemonteerd zijn. Deze controle is nog bezig.

Ook bij de radiolussen is er een probleem vastgesteld. Bij de koppeling van de parkings aan het nieuwe systeem, bleek dat er drie parkings geen verbinding met de server konden maken, aangezien er in deze parkings nog geen statisch IP-adres voorhanden was (Parking Zuid, Kouter, Centerparking). Deze parkings (die niet door het Mobiliteitsbedrijf geƫxploiteerd worden) werden aangespoord dit meteen aan te vragen zodat ook zij gekoppeld konden worden, maar tot op heden beschikken zij hier niet over. Deze middag werd bevestigd dat dit zou in orde komen en dat de gegunde firma daar volgende week kan mee starten.

Daarenboven is het ook zo dat ondanks het feit dat elk bord visueel geĆÆnspecteerd is in Lokeren zijn er in de tussentijd toch al enkele defecten opgetreden na de plaatsing. Zo zijn er defecten opgetreden bij de scanboxen en hubs die de LED-modules en kantelwalsen moeten aansturen. Deze defecten waren er zeker niet in Lokeren en moeten ontstaan zijn tijdens het transport naar Gent! Alle defecten worden nu opgespoord en hersteld, maar ook hier zit een gedeeltelijke verklaring voor het feit dat we het systeem nog niet wensen in dienst te stellen.

Hoewel dit allemaal verschillende problemen zijn, zijn de oorzaken voor het uitstel van het in dienst stellen van het verkeersgeleidingssysteem terug te leiden tot enkele vaststellingen. Er is een gebrekkige communicatie tussen aannemer en onderaannemers/hun eigen monteurs. Deze monteurs zijn blijkbaar ook onvoldoende technisch onderlegd. Er zijn ook personeelswissels geweest enz.

Vanuit het Mobiliteitsbedrijf worden echter alle mogelijke inspanningen geleverd om toch een werkend systeem te krijgen. Er wordt fulltime gewerkt aan het zoeken naar fouten, testen van de borden, melden van mankementen, testen van de software, controle op het terrein en in het labo. Indien dit niet zou gebeuren zou het nog veel trager verlopen.

Ik wil wel nog meegeven dat er een aantal zaken wel werken.

  • inritborden stedelijke parkings
  • borden binnen de stadsring vol/vrij aanduidingen stedelijke parkings
  • verkeersgeleiding indicatie Halfvastenfoor

Alle stappen mogelijk werden al genomen naar de aannemer toe. Het Mobiliteitsbedrijf neemt het projectmanagement quasi volledig op zich. Het komt in orde, maar we kunnen geen absolute deadline naar voren schuiven voor de ingebruikname van het nieuwe verkeersgeleidingssysteem.

Martine De Regge
Schepen van Openbare Werken en Mobiliteit


Sami Souguir: Is 2011 nog haalbaar?

Schepen De Regge: Ik ga daarvan uit.

De dienst vult nog aan dat ze volledig afhankelijk zijn van de leverancier. Voorlopig is men nog niet toe aan de oplevering. Momenteel werkt men met alle mogelijke middelen om dit in orde te krijgen. Achter de schermen functioneren er al heel wat zaken, maar er zijn nog te veel onzekerheden om de borden in werking te zetten.

Er is een groot verschil met het ingediende dossier. Het moederbedrijf biedt geen support aan het dochterbedrijf dat hier de opdracht kreeg toegewezen. Helaas moet men gebrek aan professionalisme vaststellen. Ze werken met verschillende onderaannemers en het Mobiliteitsbedrijf probeert met rechtstreekse contacten de zaken zo goed mogelijk te leiden en rond te krijgen, maar men blijft afhankelijk van de installateur.