• Sami Souguir

    Schepen van Cultuur, Stadsontwikkeling en Ruimtelijke Planning

Wielerwedstrijden op open omloop

26 april 2011
Vlaanderen heeft een onmiskenbare wielertraditie. Dit vertaalt zich niet alleen in grote wielerklassiekers maar ook in talrijke kleinere kermiskoersen. Veel inwoners vinden deze wedstrijd op de openbare weg echter niet zo aangenaam. Door het afsluiten van straten en het omvormen van straten tot eenrichtingsstraten brengen deze wedstrijden immers heel wat verkeershinder met zich mee.

Concreet in Wondelgem bijvoorbeeld zorgt de keuze van de omloop en het aanvangsuur van de wedstrijden traditioneel voor heel wat verkeershinder tijdens de avondspits.

Concreet heb ik dan ook volgende vragen:

  • In welke mate wordt bij het vergunnen van deze wedstrijden rekening gehouden met de impact op het verkeer?
  • Is het stadsbestuur bereid om in samenspraak met de organisatoren te zoeken naar alternatieve omlopen en/of aanvangsuren om verkeershinder in de toekomst te beperken?

Sami Souguir
Fractievoorzitter


Antwoord:

Bij het gunnen van wielerwedstrijden zoals ook bij het gunnen van alle andere evenementen op de openbare weg, wordt in de mate van het mogelijke steeds rekening gehouden met de impact op het verkeer, voor privévervoer maar zeker ook voor het openbaar vervoer.

Daarnaast bekijken we ook de mogelijke gevolgen voor de omwonenden, voor de middenstand, enzovoort.

Tijdens de coördinatievergaderingen ter voorbereiding van elk groot evenement zal dan ook steeds getracht worden om alle partners, dat zijn De Lijn, de veiligheidsdiensten, de organisatoren, de stadsdiensten, enzovoort, hierbij te betrekken, zodat de politie zo veel als mogelijk tegemoet kan komen aan de verzuchtingen van iedereen.

Dat dit niet altijd voor iedereen mogelijk is, is begrijpelijk, maar toch trachten de politie en de stadsdiensten de overlast zo veel als mogelijk te beperken.

Dat wielerwedstrijden op het openbaar domein gepaard gaan met problemen zoals verkeershinder, parkeeroverlast, wegomleggingen, enzovoort, is onvermijdelijk, maar men tracht dit steeds tot een minimum te beperken door te voorzien in tijdelijke maatregelen zoals wegomleggingen, goede proactieve communicatie met de buurtbewoners en goede afspraken met de organisatoren.

Na het evenement volgt trouwens een evaluatie, een debriefing, waarbij men de problemen en de knelpunten oplijst, zodat de volgende editie van het evenement vlotter zou kunnen verlopen. In het verleden is het zelfs al meer dan eens voorgekomen dat ofwel een evenement of een sportwedstrijd bij een negatieve evaluatie het jaar nadien niet meer mag plaatsvinden of grondige aanpassingen moeten gebeuren alvorens er toestemming wordt gegeven.

In het concrete geval van wielerwedstrijden wil ik er toch op wijzen dat deze in een wijk of een deelgemeente meestal slechts één of hooguit twee keer per jaar georganiseerd worden. Meestal is het maar één keer en maakt dit deel uit van een traditie waar trouwens vrij veel volk op afkomt. Waarmee ik eigenlijk wil zeggen dat de meeste bewoners deze occasionele hinder wellicht zullen gedogen, liever dan een jaarlijkse kermiskoers geschrapt te zien uit het programma. Maar we houden in ieder geval rekening met alle partijen.

Daniël Termont
Burgemeester