Bedelarij
U stelde dat we als lokale overheid over weinig mogelijkheden beschikken om maatregelen te treffen tegen de bedelarij, die als dusdanig niet verboden is. Wel hield u zich voor om het probleem mee te nemen naar de VVSG om na te gaan of ook andere grote steden met de problematiek geconfronteerd worden en hoe zij daar mee omgaan. We stellen immers vast dat o.a. Oostende en Antwerpen maatregelen genomen hebben, klaarblijkelijk binnen de krijtlijnen van het eerdere arrest van de Raad van State dat een algemeen bedelverbod van de stad Brussel vernietigde.
Concreet heb ik dan ook volgende vragen:
- Heeft u de problematiek van bedelarij inmiddels meegenomen naar de VVSG en heeft dit tot nieuwe inzichten voor onze stad heeft geleid?
- Wat belet ons, gelet op de voorbeelden van Oostende en Antwerpen, om een dergelijke bepaling ook in ons politiereglement op te nemen?
Sami Souguir
Fractievoorzitter
Antwoord:
Zoals ik heb aangekondigd, heb ik inderdaad de toevloed van bedelaars van Oost-Europese oorsprong in ons stadscentrum aangekaart op de vergadering van het burgemeestersoverleg van de 13 centrumsteden in de schoot van de VVSG.
Op mijn vraag heeft de VVSG dan een kleine enquête gehouden bij een aantal Vlaamse steden over de wijze waarop zij het probleem aanpakken. Dit resulteerde in een nota die ons op 24 januari werd overgemaakt.
Zo kregen we een overzicht van de geldende politiereglementen in Antwerpen, Oostende, Deinze-Zulte, Lommel, Mechelen, Roeselare, Izegem-Hooglede en Turnhout. Dat waren allemaal steden en gemeenten waar iets bestond over bedelarij.
In al die steden beschikt men over een vergelijkbaar artikel in het Politiereglement op de openbare orde en rust, hetzij voor het gehele grondgebied, hetzij enkel voor het centrum. Aan overtredingen is hetzij een GAS gekoppeld, of zoals in Mechelen een verwijzing naar het parket.
De ervaringen zijn zowat overal dezelfde. Bij overtredingen is het quasi onmogelijk om daadwerkelijk te sanctioneren wegens gebrek aan identiteitsbewijzen of adres van de dader. In Mechelen gaat het parket meestal over tot technische seponering om dezelfde reden.
Voor wat uw tweede vraag betreft is het zo dat ik aan onze Juridische Dienst gevraagd heb om op basis van die nota en wat we van ervaring hebben in andere steden, te kijken of we een nieuw reglement op bedelarij zouden kunnen opstellen.
Ik heb al de gegevens van de VVSG-nota doorgespeeld en onze juristen zijn nu aan het aftoetsen hoe ze de tekst zodanig kunnen formuleren en de motivering zo kunnen maken dat de kans op een geslaagd annulatieberoep bij de Raad van State zo beperkt mogelijk blijft.
Dat is immers op basis van de motieven, of het gebrek eraan precies, dat dergelijke reglementen in het verleden werden afgeschoten door de Raad van State, dat herinnert u zich.
Uiteraard blijft er altijd een reëel risico bestaan dat we achteraf afgeschoten worden, maar het is geen gemakkelijke oefening, dat kan ik u zeggen, het is een evenwichtsoefening.
Het is echt de bedoeling om toch met een reglement naar de gemeenteraad van juni te komen waarbij we een beperking kunnen stellen aan de bedelarij. We zijn nu, zoals ik u gezegd heb, aan het kijken met juristen op welke wijze we dit het best kunnen formuleren om geen vernietiging voor de Raad van State te krijgen, maar toch die bedelarij die opnieuw de kop opgestoken heeft in het stadscentrum, aan te pakken. Volstaat dat, collega?
Daniël Termont
Burgemeester
Sami Souguir: Ik ben alvast heel tevreden met het nieuws dat er inderdaad werk van gemaakt werd naar aanleiding van die tussenkomst in de gemeenteraad en dat we binnenkort een en ander mogen verwachten. Dank u.