• Sami Souguir

    Schepen van Cultuur, Stadsontwikkeling en Ruimtelijke Planning

Infokiosken

26 april 2011

Uit het antwoord op mijn schriftelijke vraag m.b.t. het gebruik van de infokiosken blijkt dat de hardware na 5 jaar functioneren te lijden heeft onder slijtage en dat de onderdelen momenteel vervangen worden. Een proces dat tegen de zomer zou moeten zijn afgerond. Op mijn vraag in verband met het uitbreiden van het aantal infokiosken in 2008 antwoordde u dat het aantal infokiosken zou behouden worden, maar dat ze inhoudelijk zouden versterkt worden.

Zo zou er bekeken worden in welke mate er bijvoorbeeld ook een e-loket-functie op de kiosken zou kunnen worden geïntegreerd zodat bewoners er ook een aantal administratieve zaken kunnen doen.

Concreet heb ik volgende vragen:

  • In welke mate werd het inhoudelijke aanbod van de infokiosken inmiddels versterkt?
  • Zijn er na het vervangen van de defecte onderdelen inmiddels wel plannen tot het verder uitbreiden van het aantal infokiosken, in het bijzonder naar de deelgemeenten toe?

Sami Souguir
Fractievoorzitter


Antwoord:

De Dienst Voorlichting deelt mij mede dat voortdurend gewerkt wordt aan een optimalisatie van de inhoudelijke invulling van de kiosken.

Sinds 2008 werden systematisch inhoudelijke verbeteringen aangebracht.

Zo kan men nu bijvoorbeeld via de kiosken e-cards versturen. Men kan zelfs kiezen uit 4 actuele mooie foto’s van Gent en vervolgens via de kiosken digitale groeten mailen. Deze toepassing wordt sterk gepromoot bij zowel Gentenaars als toeristen.

Verder kan men sinds enkele jaren ook via de kiosken suggesties rond administratieve vereenvoudiging melden.

De inhoud wordt steeds zo veel mogelijk up-to-date gehouden.

Momenteel onderzoekt de Dienst Voorlichting hoe de gegevens van RestoBookings.be – dat is de nieuwe eigenaar van resto.be – op de kiosken kunnen weergegeven worden. Op die manier kunnen de bezoekers een actueel en uitgebreid bestand van restaurants in Gent raadplegen.

Ook zal nagegaan worden hoe de toeristische info die op de zogenaamde datatafel van de Dienst Toerisme in de Oude Vismijn zal komen, ook op de kiosken kan geïntegreerd worden.

Zoals geantwoord op een eerdere schriftelijke vraag dient bepaalde hardware van de kiosken inderdaad vervangen te worden. Eenmaal dit gebeurd is zal in overleg met Digipolis dan bekeken worden of ook de software vernieuwd dient te worden. Pas wanneer de software optimaal is kan echt bekeken worden welke extra inhoudelijke vernieuwingen er mogelijk zijn. Nu zijn we daar een beetje op beperkt.

Er zijn momenteel geen plannen om extra kiosken te plaatsen. Extra kiosken plaatsen is vrij duur en momenteel financieel geen prioriteit.

We zullen de kiosken in Ledeberg en aan het Sint-Pietersstation, die wegens werken tijdelijk zijn weggehaald, natuurlijk terugplaatsen - dat spreekt vanzelf - op de meest optimale plaats. We kunnen u zeggen dat dat hoe dan ook een groot succes is en dat heel veel mensen daar gebruik van maken.

Daniël Termont
Burgemeester