Digitale vergunningsaanvragen
De Vlaamse overheid heeft hiervoor een samenwerkingsverband afgesloten met de stad Antwerpen en Digipolis.
Concreet heb ik volgende vragen:
- Is gezien de betrokkenheid van Digipolis, de gezamelijke ICT-dienst van Antwerpen en Gent, ook Gent betrokken in dit project?
- Zo ja, welke rol zal Gent hier in spelen en zal het in 2013 ook bij ons mogelijk zijn om een stedebouwkundige aanvraag digitaal in te dienen?
- Zo nee, wat is de reden hiervoor en zijn er alsnog plannen om tot het project toe te treden?
Sami Souguir
Fractievoorzitter
Antwoord:
De stad Gent maakt geen deel uit van het samenwerkingsverband tussen de Vlaamse Overheid, Antwerpen en Digipolis inzake het experimenteel project voor het digitaliseren van aanvragen voor stedenbouwkundige vergunningen. Wel zijn verschillende medewerkers van diverse diensten onder departement Rumodo (dienst Administratie, loketten Stedenbouw, dienst Coördinatie alsook de dienst Stedenbouw en Ruimtelijk Planning) actief betrokken bij een deelproject digitale bouwaanvraag met name in een werkgroep lokale besturen voorgezeten door het Vlaams departement RWO. Deze werkgroep is ondertussen 2 maal bijeengekomen in Brussel (2/3 en 4/5) en heeft zich in eerste instantie gebogen over de data en de procesanalyse van het project. Via de deelname aan deze werkgroep wil de Stad met haar inhoudelijke kennis en expertise, in het bouwaanvraagproces bijdragen om de implementatie van het project optimaal te laten verlopen. Parallel met deze werkgroep lokale besturen zijn er nog andere werkgroepen o.a. met architecten, met Federale overheid, met softwareleveranciers.
Betreft de werkgroep met de softwareleveranciers is de firma Remicom actief betrokken. Deze firma is de softwareleverancier van het programma Rol 2000. Dit programma wordt nu intern gebruikt voor de beheersing van onze dossiers en de opvolgingsmodules van zowel de stedenbouwkundige- als de verkavelingsaanvragen. Dit is hetzelfde programma voor zowel Gent als Antwerpen. Het gegeven dat A-pen en Digipolis bij het samenwerkingsverband betrokken zijn is een voordeel voor de Stad Gent om zich te kunnen voorbereiden op een eventuele invoering van digitale aanvragen, waarover nog niet beslist is.
Een ander punt dat momenteel nog niet kon worden bekeken, blijft welke aanpassingen er nodig zijn voor een eventuele implementatie. Hardware, bijkomende of grotere pc-schermen, geheugencapaciteit van de pc’s, eventuele bijkomende PC’s, digitale archivering enz. Uit de verschillende werkgroepvergaderingen heeft de Vlaamse overheid reeds geleerd dat het project niet eenvoudig is. Naast de uitbouw van het digitale uitwisselingsplatform met de gegevens van de bouwaanvraag, moeten er ook allerlei noodzakelijke aanpassingen gebeuren in de bestaande procedures en regelgeving. Uiteraard de Vlaamse regelgeving inzake ruimtelijke ordening, maar ook energieprestatiecertificaten, privacywetgeving, en digitale handtekening. Of de streefdatum van begin 2013 zal gehaald worden is nog de vraag. Dit zal afhangen van het resultaat van het project en de beslissing van de Vlaamse regering. Het is wel de bedoeling dat indien men beslist hiermee te starten, dat de Stad Gent zich voorbereid om te kunnen instappen.
Tom Balthazar
Schepen van Milieu, Stadsontwikkeling en Wonen
Sami Souguir: Dit is zeker positief. Het is heel belangrijk dit gegeven verder te blijven opvolgen. Zeker ook als men ziet dat Stad Gent voor veel zaken al een E-loket heeft dat sterk is uitgebouwd.
Schepen Balthazar: Van alles wat het stadsbestuur moet behandelen betreft aanvragen, is dit één van de moeilijkste zaken om te digitaliseren. Onder andere omwille van de papieromvang, omwille van de complexe regelgeving die op elkaar moet afgestemd worden, de impact op hardware en het feit dat sommige zaken, zoals grote plannen, niet zo eenvoudig te beoordelen zijn.