• Sami Souguir

    Schepen van Cultuur, Stadsontwikkeling en Ruimtelijke Planning

Heraanleg Octaaf Soudanstraat

21 november 2011
Bewoners van de Octaaf Soudanstraat in Sint-Denijs-Westrem hebben al meermaals de slechte staat van het wegdek in hun straat gemeld. Bovenop de oorspronkelijke keien werd in het verleden een zogenaamde dunne slemlaag aangebracht.

Maar deze laag blijkt helemaal niet bestand te zijn tegen het sterk toegenomen verkeer in de straat en streng winterweer, wat leidt tot putten in het wegdek. Fietsers die hiervoor uitwijken, moeten in het midden van de baan rijden.

De straat zou in maart/april 2012 een nieuwe toplaag krijgen, maar bij de bewoners leeft de vrees dat dit maar een tijdelijke oplossing zal zijn. Volgens sommige bewoners zouden in de huizen zelfs scheuren in muren en plafonds ontstaan door het zware bus- en vrachtvervoer dat de funderingen teistert. Weliswaar werden de putten begin deze maand als tijdelijke maatregel opgevuld, maar deze situatie vraagt om een definitieve, structurele oplossing.

Concreet wens ik het volgende te vragen:

  • Hoe zal men, in afwachting van de heraanleg van de straat begin 2012, de mogelijke schade die intussen ontstaat consequent aanpakken?
  • Behoort een integrale heraanleg tot de mogelijkheden?
  • Heel wat Gentse straten hebben zoals de Octaaf Soudanstraat een dunne asfaltlaag boven de oorspronkelijke kasseien gekregen. Komt het probleem ook voor in andere straten? Zo ja, is het dan nog aangewezen om dit procedé verder te gebruiken?

Sami Souguir
Fractievoorzitter


Antwoord:

Aanpak schade:

Zoals verwezen in de bewonersbrief zal de Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen instaan voor het curatief onderhoud in afwachting van de vernieuwing van de toplaag. Er zijn sinds het versturen van de bewonersbrief reeds verschillende putten uitgevuld met koudasfalt maar uiteraard heeft dit niet het resultaat van een definitieve aanleg. Plotse verzakkingen, scheuren of losrijden van kasseien kan via Gentinfo gemeld worden.

De integrale heraanleg is niet opgenomen binnen de huidige legislatuur. Daarom ook is de vernieuwing van de toplaag in het onderhoudscontract opgenomen als maatregel tegen de slechte toestand van het wegdek. U moet begrijpen dat wanneer het dossier toch zou opgenomen worden als integrale heraanleg en de budgettaire middelen daartoe gereserveerd worden de doorlooptijd algauw 3 jaar zou zijn tussen opdracht, studie, voorbereidende nutswerken, bouwvergunning en aanbesteding. Hierop konden we gelet op de klachten niet wachten.

Wat betreft de dunne asfaltlaag: (slemlaag): De toestand van de Octaaf Soudanstraat is inderdaad niet goed. De Octaaf Soudanstraat is een straat met keien als oorspronkelijke straatverharding. Bovenop deze keien werd in het verleden een dunne slemlaag aangebracht. Een slemlaag is als het ware een asfaltmengsel zonder steenslag. In principe is het aanbrengen van een slemlaag een onderhouds- en herstellingsprocédé voor asfaltwegen. Jammer genoeg werd dit procédé in het verleden ook vaak gebruikt op andere ondergronden (zoals hier op keien), waardoor nu problemen ontstaan. De hechting van de slemlaag op deze onderliggende materialen is niet goed, waardoor er meer kans is op winterschade of putten.

We passen deze techniek als herstellingmaatregel dan ook enkel nog toe daar waar in het verleden de kasseien reeds overlaagd werden. Wel is het belangrijk om te weten dat we wel een enigszins verbeterd procédé toepassen waarbij we een 2-laags systeem uitvoeren. Voor de niet techneuten wil dit zeggen dat alle putten eerst worden uitgevuld met een soort gietasfalt waarna er nadien bovenop deze laag een normale toplaag in asfalt (SMA) komt.

Martine De Regge
Schepen van Openbare Werken en Mobiliteit