Bruggen met houten brugdek
Bij regenweer kan dit resulteren in een gladde ondergrond, met alle risico’s vandien. Concreet zou ik het volgende willen vragen:
- Worden er maatregelen genomen om een gladde ondergrond te voorkomen? Zo ja, welke?
- Worden er bij het onderhoud of de heraanleg van bruggen maatregelen genomen om dergelijke situaties in de toekomst te vermijden?
Sami Souguir
Fractievoorzitter
Antwoord:
Het glad worden van houten bevloeringen door veroudering en bijvoorbeeld mosvorming is een gekend probleem. De aanleg gebeurt steeds volgens typebestek 250, met materialen die de correcte stroefheid hebben om onder andere gladheid te voorkomen en het water afdoende af te voeren.
Indien mogelijk wordt bij nieuwe aanleg dan ook niet gekozen voor hout. Toch is dit niet altijd mogelijk, denken we maar aan de kleinere brugjes in parken en groenzones. Binnen het patriomium van de stadsbruggen komen zo goed als geen houten bevloeringen voor, we treffen ze er vooral aan in parkomgevingen.
Waar om esthetische, stedenbouwkundige, historische redenen de keuze bij hout blijft, kan het aspect gladheid verholpen worden door diverse maatregelen, zoals:
- het aanbrengen van groeven, of latjes in ophoging,
- het aanbrengen van coatings of strips met een stroever oppervlak
- gebruik van imitatiematerialen met het aspect van hout.
Zo zijn bijvoorbeeld op de jaagpaden van de Ketelvest delen van de bevloering vervangen door kunststof imitatieplanken.
Als het gaat over mosvorming kan een reiniging veel verhelpen. Door de Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen worden jaarlijks alle jaagpaden geïnspecteerd en waar nodig met hoge waterdruk gereinigd. Het Vlaams Gewest echter heeft wel diverse bruggen in het Gentse stadscentrum (waarop de vraag alludeert) alsook meerdere jaagpaden. Zoals hoger aangehaald zijn op de jaagpaden Ketelvest de beplankingen al vervangen door recyclage kunststofprofielen. Voorheen waren op die locatie veel klachten, waar we sinds de vernieuwing op heden geen geregistreerde klachten meer over hebben gehad.
Op de bruggen zelf zijn er al bij al weinig klachten, zij het dat de aanwezigheid van hout altijd een hoger risico inhoudt naar gladheid toe.
Eventuele klachten worden in ieder geval opgevolgd. Indien daarbij een abnormaal of verhoogd risico vastgesteld zullen we optreden, voor wat onze eigen bruggen betreft.
In het geval van de bruggen in eigendom van het Vlaams Gewest kan men dit enkel bij het desbetreffende bestuur melden, met de uitdrukkelijke vraag de nodige remediëring door te voeren.
Martine De Regge
Schepen van Openbare Werken en Mobiliteit
Sami Souguir: Is er afstemming tussen de drie instanties diensten die bruggen kunnen plaatsen?
Schepen De Regge: Het typebestek wordt ook gebruikt door W&Z.