• Sami Souguir

    Schepen van Cultuur, Stadsontwikkeling en Ruimtelijke Planning

Toeritdosering as Kortrijksepoortstraat - Nederkouter

23 januari 2012

Ik was verbaasd vrijdagochtend in de pers te lezen dat de as Kortrijksepoortstraat – Nederkouter op drukke momenten zal afgesloten worden voor het autoverkeer in het kader van de toeritdosering. Mijn fractie is er steeds vanuit gegaan dat het principe van de toeritdosering bestaat uit het maximum 4 minuten op rood houden van de verkeerslichten, wanneer nodig, en het druppelsgewijs toelaten van autoverkeer tot de Kortrijksepoortstraat en Nederkouter ten einde de vertraging op tramlijn 1 tot een minimum te beperken.

Het gegeven van het afsluiten van de as is dan ook nieuw voor ons.

Ook voor de handelaars in de Kortrijksepoortstraat en de Nederkouter komt het nieuws dat hun straat op drukke momenten zou worden afgesloten als plotse wijziging en maken zij zich terecht zorgen over de bereikbaarheid van hun zaak.

  • Klopt het dat de as Kortrijksepoortstraat-Nederkouter effectief zal worden afgesloten op drukke momenten?
  • Zo ja, vanwaar deze wijziging aan het principe van de toeritdosering waarbij het autoverkeer, wanneer noodzakelijk, druppelsgewijs zou worden toegelaten?

Sami Souguir
Fractievoorzitter


 

Antwoord:

Ik was even verwonderd als u. Ik heb dan ook om een rechtzetting gevraagd in de bewuste krant. Het antwoord is dus "neen, de as wordt niet afgesloten op drukke momenten".

Het centrum van Gent blijft altijd bereikbaar, ook met de toeritdosering. Zoals de naam zegt wordt het verkeer komende van de R40 (Charles De Kerchovelaan en Ijzerlaan) en van de Kortrijksesteenweg gedoseerd toegelaten stad inwaarts op momenten wanneer er zich file voordoet op de as Kortrijksepoortstraat/Nederkouter/Kouter.

Een woordje uitleg hoe het in de praktijk zal werken: Een camera ter hoogte van de Nederkouter/Jeruzalemstraat, detecteert fileopbouw. Op basis van die camerabeelden wordt manueel de ‘toeritdosering’ geactiveerd voor een periode van 15 minuten. Eens de file is weggewerkt wordt het systeem weer op non–actief gezet.


Wat betekent dit nu voor de automobilist?

Komende van de Kortijksesteenweg en de Ijzerlaan:

Automobilisten zullen iets langer op het groene licht dienen te wachten, maar kunnen dus ook, wanneer de toeritdosering actief is, de Kortijksepoortstraat inrijden. Het klopt dus wat u stelt dat er een aantal minuten langer rood zal zijn.


Komende van de Heuvelpoort:

Hier treedt het systeem enkel in werking bij grote verkeershinder voor de tram: Een dynamisch bord geeft een rechtsaf inrijverbod weer. Ook dit is steeds voor een beperkte tijd. Van zodra de hinder voor de tram is opgelost wordt het afslagverbod weer op non-actief gezet.

Het is jammer dat dit op een verkeerde manier werd weergegeven in de pers. Dit zorgt voor onnodige ongerustheid. Ondertussen zijn de handelaars via email verwittigd door de communicatieverantwoordelijke.

Martine De Regge
Schepen van Openbare Werken en Mobiliteit