• Sami Souguir

    Schepen van Cultuur, Stadsontwikkeling en Ruimtelijke Planning

Hinder DIV-kantoor Visserij

20 januari 2014

Uit het antwoord op een vraag van collega Schiettekatte in het vragenuur van oktober laatstleden, bleek dat het stadsbestuur niet werd betrokken bij de verhuis van de DIV naar de Visserij. U deelde de bekommernis dat de verhuis voor een bijkomende belasting van de straat zorgt, alsook voor heel wat hinder.

U zou dan ook een brief schrijven aan de bevoegde staatssecretaris om deze problematiek aan te kaarten. Vandaag melden bewoners mij de aanhoudende hinder die ze ervaren van het DIV-kantoor. Concreet heb ik dan ook volgende vragen:

  • Wat was het antwoord van de bevoegde staatssecretaris op deze problematiek?
  • Werden maatregelen gepland of genomen om de hinder voor de buurt zo beperkt mogelijk te houden?

Sami Souguir
Fractievoorzitter


Antwoord:

Er is effectief een brief verstuurd naar de bevoegde staatsecretaris. In zijn antwoord stelt de staatssecretaris dat er wettelijk geen noodzaak was om de stad Gent te raadplegen bij de nieuwe vestiging van de DIV. Men wou echter een vestiging die goed bereikbaar was met het openbaar vervoer en door het feit dat de Visserij als fietsstraat ingekleurd staat, dacht de FOD hier zijn doel te kunnen bereiken, aldus de brief. De staatssecretaris wijst er ook op dat men als FOD moeilijk zelf kan optreden tegen foutparkeren.

De brief sluit af met de belofte dat de FOD zeker een gesprek wil aangaan met de stad, als de stad “een locatie kan aanbieden die goed bereikbaar is met het openbaar vervoer”. Wanneer de stad daartoe voorstellen naar voor kan brengen dan zou de FOD zeker bereid zijn er naar te luisteren.

Het Mobiliteitsbedrijf heeft dit aanbod op haar beurt over gemaakt aan de Dienst Economie. De cel acquisitie en vestigingsbeleid zal een contact opnemen om te kijken of er een goeie locatie mogelijk is. Er is een verschil tussen locaties suggereren als bv. de stationsomgeving en een  op maat toegesneden aanbod te doen.

Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken