• Sami Souguir

    Schepen van Cultuur, Stadsontwikkeling en Ruimtelijke Planning

Fietspad R4 - Ringvaart

9 januari 2014

Zowel fietsers als automobilisten melden me de soms onduidelijke en gevaarlijke situatie aan de kruising van het dubbelrichtingsfietspad met de op- en afritten van de R4 – Ringvaart in Zwijnaarde.

Dit probleem stelt zich overigens niet alleen in Zwijnaarde, ook bij de andere op- en afritten van zowel de binnen- als buitenring stelt zich hetzelfde probleem. Ondanks de aanwezige waarschuwingsborden voor automobilisten dat zij een fietspad kruisen lijkt men zich vaak onvoldoende bewust van het potentieel risico.

  • Is dit probleem bekend en werd dit al bekeken met de wegbeheerder? Zo ja, welke maatregelen kunnen in deze genomen worden? Zo nee, is de schepen bereid dit op te nemen?
  • In welke mate werd met deze problematiek rekening gehouden bij de infrastructuurwerken in het kader van de doortrekking van de buitenring tussen Zwijnaarde en Merelbeke?

Sami Souguir
Fractievoorzitter


Antwoord:

De problematiek is gekend bij de wegbeheerder. Samen met de stad Gent zijn we voorstander van een eenduidige voorrangsregeling op alle op- en afritten, maar de mogelijkheden hangen sterk af van de beschikbare ruimte (en dus zichtbaarheid en opstelruimte). Momenteel worden de meeste recente ongevalgegevens opgevraagd en zullen we op basis daarvan zoeken naar de meeste veilige oplossing.

Binnen het project van de R4-zuid is hiermee rekening gehouden door de nieuwe kruisingen van fietsers en gemotoriseerd verkeer ongelijkvloers in te richten (fietskokers onder afrit E17-R4 en onder de diverse takken van de rotonde aan de Ottergemsesteenweg, aparte fietsbrug over het Scheldekanaal). De kruising ter hoogte van de Heerweg-Noord is tijdelijk en zal verdwijnen van zodra de Nieuwescheldestraat is aangelegd.

Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken