Spontane kandidaturen overheidsopdrachten
Kleinere overheidsopdrachten kunnen verlopen via een onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking. Voor deze opdrachten worden leveranciers rechtstreeks aangeschreven.
Hoewel het niet verplicht is om voor niet concrete opdrachten een lijst van mogelijks geïnteresseerden bij te houden, zou er voor Stad Gent een lijst of lijsten bestaan met leveranciers die spontaan hun kandidatuur stelde als potentieel leverancier.
Concreet heb ik volgende vragen:
- Kunt u het bestaan van deze lijst(en) bevestigen?
- Zo ja, voor welke categorieën werden mogelijks geïnteresseerde leveranciers opgelijst? Hoe kunnen geïnteresseerden zich aanmelden om in de lijst te worden opgenomen? In welke mate en op welke manier maakt men bij onderhandelingsprocedures zonder bekendmaking effectief gebruik van deze lijst(en)?
Sami Souguir
Fractievoorzitter
Antwoord:
Antwoord op vraag 1
Ja, dergelijke lijsten bestaan en worden bijgehouden bij de Juridische Dienst en Kennisbeheer.
Ze zijn geplaatst op het intranet van de stad en dus bereikbaar voor alle stadsmedewerkers (Wetgeving -> Overheidsopdrachten -> 04.Lijst Kandidaten).
Antwoord op vraag 2
Er zijn 2 lijsten:
- een lijst voor ontwerpers waarbij telkens wordt aangegeven voor welk soort ontwerpopdrachten de kandidaat kan aangeschreven worden;
- een algemene lijst waarop met trefwoorden, die de specialisatie van de geïnteresseerde leverancier weergeeft, aangegeven wordt voor welke soort opdracht de kandidaat kan aangeschreven worden. Deze categorieën zijn zeer talrijk.
Om zich kandidaat te stllen kunnen geïntersseerden een brief richten aan de Juridische Dienst en Kennisbeheer, Botermarkt 1 te 9000 Gent. Kandidatuur kan ook gesteld worden via e-mail aan: juridische.dienst@gent.be.
In hun brief of e-mail stellen de kandidaten zichzelf voor en bovenal geven ze aan in welk domein hun specialiteit zich situeert, zodat deze kan opgenomen worden in de lijst.
Het is moeilijk na te gaan in welke mate de verschillende diensten binnen FM en de Stad van die lijsten effectief gebruik maken. Bovendien zijn voor sommige categorieën dermate veel bedrijven vermeld dat ze niet allemaal kunnen worden aangeschreven, om te vermijden dat de Stad al te veel offertes zou opvragen voor een kleine opdracht.
Het aantal aangeschreven kandidaten wordt, om efficiëntieredenen, telkens door de respectievelijke diensten beoordeeld in functie van de aard en de grootte van de opdracht.
Hierbij wordt er ook telkens over gewaakt dat er voldoende mededinging mogelijk gemaakt wordt.
De lijst wordt ieder jaar geüpdatet, een kandidatuur is slechts voor 1 jaar geldig, de kandidaten worden hierover ook geïnformeerd.
Momenteel wordt bovendien onderzocht in welke mate een kandidaatstelling kan georganiseerd worden via de stedelijke website.
Martine De Regge
Schepen van Personeelsbeleid, Facility Management en Administratieve Vereenvoudiging