• Sami Souguir

    Schepen van Cultuur, Stadsontwikkeling en Ruimtelijke Planning

Parkeren Sint-Niklaasstraat

9 juli 2014

Sinds de integrale heraanleg van de Sint-Niklaasstraat n.a.v. de KOBRA-werken zijn in de straat geen verhoogde trottoirs meer. Langs beide zijde van de straat is wel nog een zichtbare boord die als het ware een afbakening van rijbaan en trottoir vormt, toch blijkt het niet helemaal duidelijk of dit daadwerkelijk zo is.

Bovendien werd langs de kant van het Belgacomgebouw geen expliciet parkeerverbod aangebracht waardoor steeds meer bestuurders deze strook als parkeerstrook gaan beschouwen. Voetgangers dienen hierdoor uit te wijken over de tramsporen. Naar verluidt oordeelde de politierechter reeds dat parkeren op deze strook geen overtreding is.

  • Is de schepen op de hoogte van deze situatie?
  • Is het de bedoeling te parkeren op de strook langs het Belgacomgebouw?
  • Zo nee, welke maatregelen zullen genomen worden om er een parkeerverbod af te dwingen?

Sami Souguir
Fractievoorzitter


Antwoord:

Een gelijkaardige vraag bereikte ons ook reeds bij wege van de heer burgemeester. Hierop werd reeds een antwoord geformuleerd door de Verkeersdienst van de Politie Gent. Ik neem hieronder het antwoord over bij wijze van toelichting.

Korte toelichting omtrent de problematiek van de Sint-Niklaasstraat.

De Sint-Niklaasstraat werd bewust volledig gelijkgronds aangelegd (dit wil zeggen zonder afgescheiden trottoirs) met het oog op inlijving in de voetgangerszone naar de toekomst toe, wat vooralsnog niet mogelijk is om praktische redenen, in casu aanwezigheid van 2 parkeergarages, die op rechtsgeldige wijze bereikbaar moeten blijven.

De aanwezige metalen lijnen vormen daarbij niet de grens tussen "rijbaan" en "trottoir" (zoals wel eens verkeerdelijk wordt gedacht), het gaat namelijk om rechtop gestoken, dikke, metalen platen ter (zijdelingse) afscherming/versteviging/ondersteuning van de (fundering van de) trambedding).

Deze dunne, metalen "lijnen" kunnen bezwaarlijk beschouwd worden als een scheiding van het trottoir met de andere gedeelten van de openbare weg in tegenstelling tot bijvoorbeeld een boordsteen of kantsteen.

Ter hoogte van de handelszaak UB Extreme hebben "rijbaan" en "trottoir" identiek dezelfde betegeling, zowel naar materiaalsoort, kleur als legpatroon. Het visueel onderscheid tussen beide straatdelen is dan ook uiterst miniem, om niet te zeggen onbestaand. Gevolg: strekt de rijbaan zich aldaar uit over de volledige breedte, dit wil zeggen van gevel tot gevel, en zijn er gewoon geen trottoirs.

Men mag er dus parkeren uiterst rechts van de rijbaan (zo ver mogelijk van de as van de rijbaan dus zo dicht mogelijk tegen de gevel én zonder hinder voor de tram).

Dit deel van de Sint-Niklaasstraat waarvan sprake ligt niet in het voetgangersgebied.

Er kan enkel geverbaliseerd worden indien de vrije doorgang van de tram gehinderd wordt.

Bij verbaliseren op basis van artikel 24 verbod stilstaan en parkeren op elke plaats waar dit duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of hen onnodig zou hinderen, is het aangeraden een foto van de plaatsgesteldheid te voegen.

Tevens zijn er nog in het verkeersreglement een aantal artikels opgenomen over het gedrag van bestuurders ten overstaan van voetgangers alsook de plaats op de rijbaan van de weggebruikers, in het bijzonder de voetgangers.

Ondertussen heb ik aan mijn diensten op opdracht gegeven ervoor te zorgen dat er hier geen wagens meer kunnen parkeren. Vermoedelijk zal dit gebeuren middels een parkeerverbod, maar dit wordt nog verder onderzocht.

Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken