• Sami Souguir

    Schepen van Cultuur, Stadsontwikkeling en Ruimtelijke Planning

Onveilige situatie Sint-Niklaasstraat

5 september 2014

Uit het antwoord op mijn schriftelijke vraag (SV258) i.v.m. parkeren in de Sint-Niklaasstraat blijkt de rijbaan in de straat zich over de volledige breedte, van gevel tot gevel, te strekken en is er geen sprake van trottoirs. Aan de zijde van de straat, waar reeds een parkeerverbod van kracht is, doen zich dagelijks gevaarlijke situaties voor omwille van stilstaande voertuigen en/of voertuigen, veelal vrachtwagens, die uitwijken om de tram te kruisen.

Dat in de straat al verschillende handelaars meermaals werden geconfronteerd met schade aan hun gevel, luifel, lichtreclame... door aanrijdingen door vrachtwagens illustreert de soms ronduit gevaarlijke situaties. Heel recent werd ook de armatuur voor de gevelverlichting van het lichtplan t.h.v. huisnummer 38 aangereden en beschadigd.

Er rijst dan ook de vraag of het niet wenselijk en noodzakelijk is het gebruik van een gedeelte van de rijbaan door auto’s en vrachtwagens fysiek onmogelijk te maken, bvb. door het plaatsen van enkele bloembakken. Enerzijds kan hierdoor een veilige zone voor voetgangers gecreëerd worden langs de gevels, anderzijds kan dit nieuwe schade aan de gebouwen voorkomen. In combinatie met een parkeerverbod aan de overzijde (cf. SV258) blijft bovendien laden en lossen mogelijk.

  • Bent u op de hoogte van de situatie in de Sint-Niklaasstraat en hoe beoordeelt u deze?
  • Bent u bereid op korte termijn maatregelen te nemen om deze onveilige situatie verhelpen?
  • Zo ja, welke opties worden hierbij in overweging genomen?

Sami Souguir
Fractievoorzitter


Antwoord:

We kennen de problematiek. In elk geval hebben we akte genomen van de vraag en gaan we kijken of en welke maatregelen er kunnen/nodig zijn.

We zullen daartoe deze vraag bekijken met onze collega's van de dienst Stedenbouw. We zitten immers in het stadshart en zomaar "bloembakken" plaatsen lijkt ons niet evident. Misschien zijn er andere, betere maatregelen mogelijk.

Er is een nauwkeurige analyse nodig van waar maatregelen precies nodig en zijn en wat waar precies kan worden geplaatst.

Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken