Fietsonderdoorgang Contributiebrug
Naar aanleiding van het antwoord op de vraag over de onderdoorgang van de Rozemarijnbrug waaruit bleek dat deze eind 2015 gerealiseerd zal worden bereikte me ook vragen over de realisatie van de onderdoorgang van de Contributiebrug.
Zoals u weet is de overgang tussen de Waldamkaai en Coupure Rechts even gevaarlijk, om niet te zeggen gevaarlijker, dan de oversteek ter hoogte van de Rozemarijnbrug.
Daarnaast zorgen fietsers die gebruik maken van de voetgangersbrug tussen Coupure Links en Rechts t.h.v. de Ekkergemstraat geregeld voor onveilige situaties bij het kruisen van het fietspad en de rijbaan.
- Bestaat er al duidelijkheid over de haalbaarheid van een fietsonderdoorgang t.h.v. de contributiebrug? Zo ja, is er al zicht op de timing voor de realisatie ervan?
- Welke maatregelen kunnen/zullen genomen worden om onveilige situaties bij het kruisen van het fietspad en de rijbaan door fietsers die gebruikmaken van de voetgangersbrug in de toekomst te voorkomen?
Sami Souguir
Fractievoorzitter
Antwoord:
Fietsonderdoorgang t.h.v. de contributiebrug?
- Voorbereidende gesprekken voor een oplossing op deze plek zijn aan de gang tussen de Stad en W&Z (beheerder van de Contributiebrug en de oevers van de Coupure, kaaimuren) en RWO (Ruimtelijke ordening, Wonen en Onroerend Erfgoed), deze laatste omdat de Coupure een beschermd stadsgezicht is.
- Onderdoorgang is niet evident omwille van het vaarvenster dat moet vrij blijven, geringe hoogte van deze brug, etc
- Verschillende scenario’s worden afgetoetst, mogelijke andere, gelijkgrondse oplossingen worden ook onderzocht
- Een timing is nog niet voorhanden.
Welke maatregelen kunnen/zullen genomen worden om onveilige situaties bij het kruisen van het fietspad en de rijbaan door fietsers die gebruikmaken van de voetgangersbrug in de toekomst te voorkomen?
- Over welke voetgangersbrug gaat het hier?
- Als het over het Theresianenbrugje gaat: dit is een gemengde fietsers- en voetgangersbrug.
- Stad heeft hieromtrent al voorstellen aan W&Z overgemaakt maar deze zijn niet evident te realiseren gebleken door het aan te houden vaarvenster (wens was bv. om dit te verlagen).
- We zullen nog verder bestuderen of we hier maatregelen kunnen nemen die de situatie veiliger kunnen maken.
Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken