Fietsdeelsysteem Gent
In februari maakte Blue-mobility bekend dat het gebruik van het Blue-bike deelfietsensysteem aan de stations in 2014 bijzonder sterk steeg. Het ledenaantal verdubbelde en ook het aantal ritten steeg exponentieel tot 90.000 verhuringen. De grote groei is vooral te wijten aan de betere bekendheid van het systeem.
Ook startte de Vlaamse overheid in 2014, in samenwerking met de lokale overheden, het systeem van de derdebetalersregeling.
In dezelfde mededeling werd aangegeven dat het systeem, naast de bestaande verhuurpunten aan de treinstations, in de loop van 2015 zal uitgebreid worden naar knooppunten van De Lijn en Park & Rides. Min of meer dezelfde locaties als werden vooropgesteld voor het kleinschalig fietsdeelsysteem waarvoor het bestek werd goedgekeurd in de gemeenteraad van oktober.
Concreet heb ik volgende vragen:
- Wat is de huidige stand van zaken rond de invoering van het kleinschalig fietsdeelsysteem?
- Hoe verhoudt de mogelijke uitbreiding van het Blue-bike systeem zich tot de invoering van het eigen fietsdeelsysteem in Gent?
- Gent behoort vooralsnog niet tot de 15 Vlaamse steden waar de derdebetalersregeling actief is. Bent u van plan dit in de toekomst alsnog te activeren?
Sami Souguir
Fractievoorzitter
Antwoord:
Wat is de huidige stand van zaken rond de invoering van het kleinschalig fietsdeelsysteem?
De beoordeling van de inschrijvers zit in zijn laatste fase. De uitkomst wordt nog in maart 2015 aan het college voorgesteld.
Hoe verhoudt de mogelijke uitbreiding van het Blue-bike systeem zich tot de invoering van het eigen fietsdeelsysteem in Gent?
We hebben in Gent gekozen voor het opzetten van een eigen deelfietsensysteem op specifieke locaties. Alle aanbieders, inclusief Blue-Bike, waren vrij hier aan deel te nemen en een dossier in te dienen in een eerste ronde. De weerhouden aanbieders werden door het college op 28/8/2014 goedgekeurd, waaronder ook Blue-Bike, en konden dan in een tweede ronde ook een dossier indienen en hier zijn we bezig, zoals hierboven gezegd, met de eindbeoordeling.
Gent behoort vooralsnog niet tot de 15 Vlaamse steden waar de derdebetalersregeling actief is. Bent u van plan dit in de toekomst alsnog te activeren? “Derdebetalersregeling” veronderstelt dat de stad een deel van de kost betaalt per rit. In onze offerte was de vraag om de prijs per rit te beperken tot 1 euro, waarbij de aanbieder moest aangeven welke bijdrage de overheid moest voorzien om het systeem draaiende te houden. In die zin betaalt de gebruiker niet de volledige kost en is er dus sprake van een derdebetalersregeling.
Wat ik ook nog wil meegeven:
Eind 2013 is een studie “Introductie van publieke fijnmazige fietsdeelsystemen in de Vlaamse centrumsteden adhv 2 Pilootsteden “afgerond, die geïnitieerd werd door de toenmalige minister van Stedenbeleid Van De Bossche. Een van die pilootsteden was Gent. Vorige maand werden wij door het betrokken studiebureau op de hoogte gebracht van het feit dat er een fout zat in de berekingen. De conclusie van deze studie wijzigt hierdoor. We beraden ons op dit moment hoe we omgaan met deze melding. Deze melding heeft volgens onze eerste inschattingen echter geen impact op de huidige lopende procedure.
Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken