• Sami Souguir

    Schepen van Cultuur, Stadsontwikkeling en Ruimtelijke Planning

Tijdelijke bewonerskaarten

24 maart 2015

Wiens aanvraag tot domiciliewijziging nog niet volledig administratief is afgehandeld heeft recht op een tijdelijke bewonerskaart. Zodra men officieel is gedomicilieerd op het nieuwe adres moet men de tijdelijke bewonerskaart laten omzetten naar een definitieve bewonerskaart.

Deze handeling is, in tegenstelling tot het aanvragen van een bewonerskaart, nog niet mogelijk via het e-loket van het Mobiliteitsbedrijf.

Concreet heb ik dan ook volgende vragen:

  • Wat is de reden dat een tijdelijke bewonerskaart, of de verlenging ervan, niet via het e-loket kan aangevraagd worden? Zal deze mogelijkheid in de toekomst nog voorzien worden? Zo ja, wanneer?
  • Bent u bereid de mogelijkheid te laten onderzoeken of de omzetting van een tijdelijke in een definitieve bewonerskaart niet automatisch, bijvoorbeeld na het doorgeven door de dienst burgerzaken, kan gebeuren?

Sami Souguir
Fractievoorzitter


Antwoord:

Momenteel legt ons e-loket een link tussen het ingegeven adres en domicilie-adres op basis van het rijksregisternummer. Indien men een aanvraag tot domicilie wijziging heeft gedaan, zullen deze twee elementen dus niet overeen komen. Dergelijke aanvragen worden dan automatisch door het e-loket geweigerd. Daarom moet men dus nog langskomen aan onze loketten.

Deze mogelijkheid zal wel worden voorzien in de toekomst. Momenteel wordt er gewerkt aan het nieuwe softwarepakket waarin deze optie ook is opgenomen. De start daarvan voorzien we midden juni.

Ook de automatische omzetting van tijdelijke bewonerskaart naar definitieve bewonerskaart is voorzien in het nieuwe pakket.

Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken