• Sami Souguir

    Schepen van Cultuur, Stadsontwikkeling en Ruimtelijke Planning

GAS-boetes op basis van onbestaande wetgeving

6 augustus 2015

Vorige week konden we via de pers vernemen dat eind juni de politierechtbank een Gentse GAS-boete vernietigde, omdat deze werd uitgevaardigd op basis van wetgeving die op dat moment niet meer bestond. Meer bepaald werd de GAS-boete uitgeschreven 'overeenkomstig art. 119bis, par. 9 van de nieuwe Gemeentewet', terwijl deze bepaling toen reeds vervangen was door de nieuwe GAS-wet van 24 juni 2013, die op 1 januari 2014 in werking trad.

Hoeveel GAS-boetes werden er uitgeschreven op basis van deze foutieve rechtsgrond? Graag een overzicht van de mogelijke juridische gevolgen van voornoemde gerechtelijke beslissing.

Sami Souguir
Fractievoorzitter


Antwoord:

Bij vonnis werrd het hoger beroep tegen een GAS-boete voor wildplassen door de Politierechter gegrond verklaard omwille van een verwijzing naar artikel 119bis Nieuwe Gemeentewet in de tweede aangetekende brief waarin de beslissing werd betekend.

De Juridische Dienst van de stad Gent volgt de redenering van de Politierechter echter niet.

In bijlage treft u de 2 brieven die in deze procedure werden verstuurd. De procedure neemt een aanvang met een eerste aangetekende brief waarin te kennen wordt gegeven dat een boete mogelijks zal volgen voor de vermelde feiten en waarin de mogelijkheid tot verweer wordt aangekondigd. Deze brief vermeldt wel degelijk in de hoofding de wet van 24.06.2013 (bijlage 1).

Er werd schriftelijk verweer gevoerd, die niet werd aanvaard, waarna de eigenlijke beslissing tot een GAS werd genomen en verstuurd door middel van een tweede aangetekende brief. Ook hier werd in de hoofding de correcte wet vermeld, welke trouwens ook nog bij de verdere uiteenzetting voorkomt én in de beslissing zelf! (zie bijlage 2).

Enkel in de 2de paragraaf werd er een duidelijke materiële vergissing gemaakt bij de uiteenzetting over het dossierverloop: "Op 16.05.2014 werd u een aangetekende brief gestuurd waarin werd meegedeeld dat de administratieve procedure, overeenkomstig artikel 119bis, § 9 van de Nieuwe Gemeentewet, werd opgestart...".

Dit is de enige verwijzing naar de Nieuwe Gemeentewet. Een materiële vergissing omdat dit helemaal niet in de eerste brief stond waarmee de procedure werd opgestart. Het moet trouwens opgemerkt worden dat beide bepalingen van de wet van 2013 en van de Nieuwe Gemeentewet identiek zijn op dit punt.

De verwijzing naar de Nieuwe Gemeentewet werd blijkbaar door de software gegenereerd en was trouwens niet in alle brieven uit deze periode terug te vinden. Tot dusver is de oorzaak hiervan onbekend maar worden alle brieven nog eens extra gecontroleerd. Het zou om ongeveer een tiental dossiers gaan.

De rechtsgeldigheid van deze beslissingen is in geen geval aangetast. De procedure werd correct opgestart en de uiteindelijke beslissing werd op een correcte rechtsgrond gesteund.

Er is dan ook geen sprake van enige plicht tot terugbetaling. Tot op heden werd deze vraag overigens nog door geen enkele overtreder gesteld.

Ook voor wat betreft de GAS-dossiers Gentse Feesten heeft deze uitspraak geen enkel gevolg.

Aangezien het vonnis van de Politierechter wordt gewezen in laatste aanleg, is de enige beroepsmogelijkheid een caasatieberoep. Gelet op de hoge kostprijs van dergelijke procedure is het echter proceseconomisch geenszins verantwoord cassatie aan te tekenen louter en alleen om een geldboete van 60,00 euro te kunnen recupereren. Gevolg hiervan is dat het Stadsbestuur tegen het systematisch inwilligen van alle beroepen door de Politierechter met de rug tegen de muur staat.

Tot slot, daar het artikel van auteur Jan Nolf een tendentieuze en verkeerde weergave van de feiten geeft en hij zich daarenboven in het artikel laatdunkend uitlaat tegenover de sanctionerende ambtenaren van de Stad Gent, werd aan Knack.be een recht van antwoord geëist.

Daniel Termont
Burgemeester