Inzet parkeermakelaar
Sedert meer dan een jaar is een parkeermakelaar aangesteld die zich focust op bewonersparkeren. Op termijn zou de parkeermakelaar zelfs uitgroeien tot een team van mensen dat zich met deze problematiek zou gaan bezighouden.
De taak van de parkeermakelaar is onder andere het stimuleren van innovatie op gebied van bewonersparkeren én het proactief benaderen van eigenaars van privé-parkings om deze in te zetten als buurtparking voor bewoners.
Concreet heb ik hierover volgende vragen:
- Hoeveel medewerkers nemen momenteel de taak van 'parkeermakelaar' op?
- Tot welke nieuwe ideeën en/of concepten inzake bewonersparkeren heeft de inzet van de parkeermakelaar(s) op dit moment geleid?
- Hoeveel eigenaars van privé-parkings werden reeds door de parkeermakelaar(s) benaderd? In welke en hoeveel gevallen leverde dit een positief resultaat op?
Sami Souguir
Fractievoorzitter
Antwoord:
Binnen het Mobiliteitsbedrijf wordt de taak van parkeermakelaar opgenomen binnen de afdeling Operationele uitvoering, meer bepaald binnen de cel exploitatie. Zoals in het parkeerplan wordt aangegeven, is de taak van de parkeermakelaar om de vraag en het aanbod aan private parkeerplaatsen, zowel voor auto’s als voor fietsers, samen te brengen.
Er wordt een filosofie van parkeermakelaarschap gehanteerd, waarbij opportuniteiten, vragen vanwege eigenaars of inzichten vanuit het Mobiliteitsbedrijf zelf, worden aangegrepen om bijkomende parkeercapaciteit te creëren, niet enkel voor bewoners, maar ook voor bezoekers op momenten dat de parkeervraag voor bewoners minder acuut is.
Private terreinen worden ingeschakeld buiten de openingstijden van de bedrijven, zo wordt een combinatie gemaakt tussen commercieel belang en belang van bewoners, hiervoor worden specifieke exploitatiemodellen uitgewerkt, in samenwerking met de eigenaar.
In eerste instantie gaat het over het reactief onderzoeken van gestelde opportuniteiten. Verder wordt ook in kader van een specifieke problematiek proactief naar parkeeroplossingen op maat gezocht.
Tot op heden zijn er gesprekken geweest met:
- Koopcentrum Dendermondsesteenweg (positief, bewonersparking tijdens avonduren)
- Delhaize, Frans van Ryhovelaan (negatief, geen akkoord met verschillende gebruikers van deze parking)
- Belfiusparking, Kortrijkstesteenweg (positief, in afwachting bouw The Loop)
- VDAB, Kongostraat (positief voor evenementen, nog geen akkoord over andere uren)
- Arch&Teco: Coupure Links (in onderhandeling)
- Stad Gent FM: Huidevetterken (positief)
- Carrefour Broederlijke Weversplein (in onderhandeling)
- Winkelcentrum Dendermondsesteenweg (positief)
- FM Universiteit Gent (in onderhandeling)
- De Refuge (negatief, geen restcapaciteit)
- Parking Moyart (negatief, geen restcapaciteit)
- Lievens Bauwens Buildings Martelaarslaan (opgestart)
Schriftelijke contacten met:
- Delhaize Ledeberg en Delhaize Sterre (in onderhandeling)
- Stad Gent Stedenbouw: Eandis (negatief)
Dossier niet weerhouden:
- CLB, Holstraat: scholenparking (niet opportuun)
Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken