Laad- en loszone Geldmunt
In Geldmunt zijn geen parkeerplaatsen, noch uitwijkmogelijkheden. Bovendien is er vrij druk tramverkeer in de straat. Bewoners, handelaars of hun leveranciers hebben dan ook geen mogelijkheid om te laden en lossen zonder fietsers, het tramverkeer of ander plaatselijk verkeer te hinderen.
Al een hele tijd maken zij, wanneer toegankelijk, kortstondig gebruik van de werfzone achter het Gravensteen om te laden en lossen. Aangezien de werfzone op afzienbare termijn zal verdwijnen zijn zij vragende partij om een deeltje ervan te bestendigen als laad- en loszone.
Concreet heb ik dan ook volgende vragen:
- Erkent u de problematiek van het laden en lossen in de Geldmunt?
- Welke mogelijkheden ziet u desgevallend om aan de problematiek tegemoet te komen?
- Bent u alvast bereid de suggestie van de bewoners, om deel van de huidige werfzone naast het parkje als laad- en loszone te bestendigen, te laten onderzoeken?
Sami Souguir
Fractievoorzitter
Antwoord:
Laden en lossen op tramassen is nooit gemakkelijk, maar het is zelfs bij uitbreiding niet gemakkelijk in vele straten in het centrum.
Het is dan ook duidelijk dat we verder moeten en zullen werken aan concepten voor laden en lossen in de binnenstad. Hierbij moet worden gedacht aan laad- en loszones in de huidige parkeerstroken, aan specifieke laad- en loszones op de kop van de zijstraten, enz…
Op de suggestie van de bewoners kan echter niet worden ingegaan. Deze zone ligt in het zicht van het Gravensteen en heeft een andere eindbestemming dan parkeren of laden en lossen.
Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken