SMS-crisiscommunicatie via 'Location Based Services'
Sms is een uitstekend communicatiemiddel om de burger te bereiken. Naast onze eigen lokale sms-dienstverlening staat in de beleidsnota communicatie dan ook dat zal onderzocht worden of ook het federale initiatief ‘BE-alert’ (momenteel in de pilootfase) in Gent kan worden gebruikt. Terechte kanttekening hierbij is dat men in beide systemen over contactgegevens moet beschikken en burgers zich dus vooraf moeten inschrijven om een bericht te krijgen bij noodsituaties.
Via de zogenaamde ‘Location Based Services’ is het technisch mogelijk om alle personen met een gsm die zich binnen het zendbereik van een bepaalde mast bevinden, automatisch een sms te sturen. De federale gerechtelijke politie van Asse maakte vorig jaar, in opdracht van het parket, van deze mogelijkheid gebruik om mogelijke getuigen van een schietpartij op te sporen. Maar de techniek zou ook voor crisiscommunicatie ingezet kunnen worden. Deze sms moet dan uiteraard een duidelijke boodschap vormen voor personen die met de crisis te maken hebben, en mag personen die niets met de crisis te maken hebben, niet nodeloos in paniek brengen.
Concreet heb ik hierover volgende vragen:
- Werd in Gent door politie en parket reeds gebruik gemaakt van de technische mogelijkheden van ‘Location Based Services’? Zo ja, in welke gevallen?
- Is ook crisiscommunicatie via ‘Location Based Services’ wettelijk mogelijk? Zo ja, zal ook de mogelijkheid om hiervan gebruik te maken in Gent onderzocht worden?
Sami Souguir
Fractievoorzitter
Antwoord:
Het is inderdaad zo dat de mogelijkheden voor sms communicatie in eerste instantie beperkt zijn, wegens de noodzakelijke, voorafgaande inschrijving van burgers op dergelijke diensten, bijvoorbeeld in geval van noodsituaties of incidenten. Hier is duidelijk een drempel en de zekerheid van bereik is dus niet afgedekt.
Bij vooraf aangekondigde situaties - waar een eventuele risicosituatie zich bvb. kan voordoen voor specifieke burgers/buurten - kan het een optie zijn een inschrijving voor te stellen via de bewonersbrief. Een duidelijke 'what's in it for me' kan hier een trigger zijn om zich in te schrijven. (Bijvoorbeeld bij aangekondigde opgravingen in een buurt met oude explosieven in de ondergrond, waar evacuatie denkbaar is.) Maar ook hier wordt dit geen 100% dekking. Zoals steeds is communicatie noodzakelijk via diverse, complementaire mediakanalen om het bereik te maximaliseren.
Via locatie gebaseerde sms-communicatie is het inderdaad technisch mogelijk om alle personen binnen het bereik van een zendmast bericht te sturen, waardoor het initiatief bij de zender komt te liggen en niet bij de (goodwill van de) ontvanger. Een interessante piste, zij het dat er hier verschillende overwegingen zijn te maken.
- Naar doelgroepbereik. Niet iedereen binnen dat fysieke bereik, is automatisch de doelgroep van de communicatie. Omgekeerd zijn mogelijks ook personen buiten het bereik van de zendmast wél doelgroep van een crisiscommunicatie. Ook hier zal zoals steeds communicatie noodzakelijk blijven via verschillende, complementaire mediakanalen om het bereik te maximaliseren.
- Naar techniciteit en partners. De technische mogelijkheden worden geconditioneerd door de (standaard) instellingen van de mobiele toestellen die de functie voor mogelijke detectie bepalen en de inbreng van de telecomoperatoren.
- Naar privacy. Omdat de locatie van de gebruikers wordt gelogd is er een mogelijke privacy issue.
De mogelijke evoluties, onder meer rond Be-Alert, worden opgevolgd.
Er zijn ook aanbieders van sociale media monitoring tools die stellen dat zij via een vergelijkbaar principe, binnen een bepaald bereik van een zendmast, sociale media berichtgeving kunnen verzekeren. Bijvoorbeeld om bezoekers op bepaalde pleinen te bereiken tijdens evenementen. Hiertoe is er door de Dienst Communicatie een eerste verkennend gesprek geweest in de zomer 2015.
Daniël Termont
Burgemeester