• Sami Souguir

    Schepen van Cultuur, Stadsontwikkeling en Ruimtelijke Planning

Online afspraak met politiediensten

28 oktober 2015

In antwoord op mijn eerdere vraag over het online maken van een afspraak met de politie voor een niet-dringend aangifte of voor het neerleggen van een klacht, zoals in andere politiezones, antwoordde u toen dat één en ander zou bekeken worden in het kader van de mogelijke aanpassingen van de werkingsprocessen van de politie.

In de wijkcommissariaten werden toen reeds afspraken gemaakt tussen burger en politie, zij het niet online. Voor het 24u/24u bemande algemeen politiecentrum was dat nog niet het geval.

Concreet heb ik volgende vragen:

  • Kunnen burgers inmiddels ook in het algemeen politiecentrum een afspraak maken?
  • Zo ja, hoe wordt deze werkwijze geëvalueerd? Zo nee, wat is hiervoor de reden?
  • Behoudens vergissing, is het via de huidige website nog niet mogelijk om online een afspraak te maken. Zijn er plannen om hier in de nabije toekomst verandering in te brengen?

Sami Souguir
Fractievoorzitter


Antwoord:

Het is op dit moment nog niet mogelijk om online een afspraak te maken voor het 24/24 uur onthaal op het Algemeen Politiecentrum of voor het onthaal van een Wijkcommissariaat.

Het blijft echter wel de intentie van het korps om een korpsbreed online afsprakensysteem verder te onderzoeken en indien mogelijk in te voeren.

De Wijkdienst en de Interventiedienst nemen de tijd om dit functioneel te onderzoeken. Zij doen dit op basis van bestaande voorbeelden bij andere Politiediensten maar gaan vooral te rade bij de Dienst Bevolking van de Stad Gent die hier enkele maanden geleden mee startte. De PZ Gent wil de best mogelijke ICT-toepassing uitwerken en invoeren.

Functioneel is het niet evident om mensen, die op uitnodiging naar het onthaal komen, voor te laten gaan tijdens een piekmoment waarop mensen aanschuiven voor de aangifte van (soms zwaarwichtige) feiten.

Het zeer hoge aantal aangiftes en de nodige duur voor de afhandeling van een aangifte (waarbij de Politie vooral veel tijd wil besteden aan het goed luisteren naar slachtoffers) maken het online maken van afspraken moeilijk op dit moment. De Politie wil daarom bescheiden starten met de mogelijkheid tot een online afspraak tijdens dalmomenten. In de tweede helft van 2016 zullen zij starten met een proefproject waarbij zij zullen aflijnen in tijd (bepaalde dagen, tijdsvorken…) en het systeem beperken tot een aantal categorieën van misdrijven.

Het structureel voorzien van een afsprakensysteem wordt ook mee opgenomen in de voorbereidingen van het nieuwbouwproject ‘Blauw op Dreef’.

Ondertussen laten we de burger uiteraard niet in de kou staan. Voor dringende politiehulp is er de 101-noodcentrale. Voor niet-dringende politiehulp kan de burger steeds terecht bij de permanente onthaalbalie van het Algemeen Politiecentrum Gent, aan de Antonius Triestlaan 12, 9000 Gent, die 7 dagen op 7 en 24 uur op 24 toegankelijk is. Daarnaast zijn er, verspreid over Gent, elf commissariaten – zes hoofdcommissariaten, vier antennes en één politiepunt – met een eigen baliewerking. Op de website vindt de burger zijn persoonlijke buurtinspecteur terug, die hij via het mailadres of telefoonnummer van het betreffende commissariaat kan contacteren. Via het Meldpunt van de Politie (meldpunt@politie.gent.be) kan de burger een niet-dringende melding, tip, suggestie of klacht doorgeven.

Er worden dagelijks individuele afspraken met de burger via telefoon of e-mail gemaakt, bijvoorbeeld voor verhoren of woonstvaststellingen. Een efficiënt, korpsbreed en online afsprakensysteem zou daar een klantvriendelijke aanvulling op zijn. Daar is een Politiezone die ‘Uw politie altijd nabij’ als korpsslogan heeft, zich uiteraard van bewust en daarom werd dit project ook opgestart.

Daniël Termont
Burgemeester