Analyse actieplan pizzakoeriers
Naar aanleiding van mijn vraag over het actieplan pizzakoeriers van de stad Mechelen, tijdens het vragenuur van september, gaf u de politie de opdracht cijfergegevens over deze problemen in te zamelen. Tevens zou u de korpsleiding het actieplan van Mechelen laten analyseren. Het resultaat hiervan werd verwacht tegen eind oktober.
Inmiddels werd het actieplan in Mechelen samen met 17 verschillende zaakvoerders ondertekend. Zij tonen hiermee hun bereidheid om samen met het stadsbestuur proactief mee te werken aan een veiligere vorm van thuisleveringen.
Concreet heb ik volgende vragen:
- Zijn er inmiddels cijfergegevens over de problemen in Gent beschikbaar?
- Zo ja, graag had ik hiervan een overzicht ontvangen.
- Zo nee, wanneer worden de cijfergegevens verwacht?
- Wat is het resultaat van de analyse van het actieplan van de stad Mechelen in opdracht van de korpsleiding?
Sami Souguir
Fractievoorzitter
Antwoord:
In Gent bestaat er tot op heden geen specifiek plan rond pizzakoeriers en andere huis-aan-huis-leveranciers, zoals in Mechelen. Er werd en wordt wel punctueel opgetreden door de verschillende diensten (Wijkzorgteam, Overlastteam, Verkeersdienst,..). De Politiezone Gent heeft geen objectief totaalbeeld van de eventuele problemen gezien de cijfergegevens niet geautomatiseerd kunnen ingezameld worden. Net zoals in Mechelen is het belangrijk om een idee te hebben van het gedrag van de werkgevers en van de koeriers zelf.
Daarom heeft de Politieleiding beslist om te werken vanuit een steekproef over het al dan niet in orde zijn van de brommers en daaruit te besluiten of een Gents actieplan nodig is of niet.
Op 13 oktober 2015 (van 16 uur tot 21.30 uur) organiseerde de Verkeersdienst een specifieke actie. Dit soort actie zal herhaald worden door zowel de Verkeersdienst als de Wijkdienst.
Resultaten: naast 13 gewone bromfietsen werden er 12 bromfietsen van pizzakoeriers en andere huis-aan-huis-leveranciers gecontroleerd. De volgende inbreuken werden vastgesteld:
- 1 PV geen houder rijbewijs
- 1 Onmiddellijke inning (OI) defecte verlichting
- 1 PV niet–inschrijving + defect achterlicht + roodlichtnegatie + negeren verkeersbord C3
- 1 OI parkeren op oversteekplaats voetgangers
- 2 PV ’s niet-inschrijving
Naar aanleiding van de vastgestelde inbreuken werd langsgegaan bij de handelszaken. De filiaalhouders werden verhoord en op de hoogte gesteld van het feit dat niet-ingeschreven bromfietsen niet in het verkeer mogen gebracht worden. Blijkt dat sommige pizzazaken een aantal reglementair ingeschreven bromfietsen bezitten en een aantal die niet ingeschreven zijn. Er wordt dus een loopje genomen met de wetgeving. Afspraken met de zaakvoerders zijn duidelijk nodig.
Uit de analyse van het Mechelse actieplan blijkt dat het plan ‘bromfietsers en commerciële leveringen’ een gedragswijziging tot doel heeft, bij zowel zaakvoerders als bromfietsbestuurders - via een preventief en een repressief luik in de aanpak. Een gedragswijziging zowel op het vlak van aangepast rijgedrag (snelheid, naleven verkeersregels en verkeersborden) als van het wettelijk in orde zijn van het voertuig.
De Politie meent dat een dergelijk actieplan zijn vruchten zou kunnen afwerpen in Gent, gelet op de gelijkaardige probleemstelling en doelstelling.
Het actieplan van Mechelen kwam in juli 2015 tot stand nadat de aanpak van de voorbije jaren geen vruchten afwierp. Er werden voorheen al sensibiliserende brieven gestuurd naar de uitbaters maar de betrokkenheid was te laag.
Mechelen nodigde de zaakvoerders uit op een vergadering waarbij het probleem en het ontwerp van engagementsverklaring werd toegelicht. Ze kregen de boodschap dat er acties zullen volgen. Een georganiseerde opleiding voor bestuurders van de bromfietsen had weinig succes. Hoewel de zaakvoerders zich hadden geëngageerd om hier maximaal personeel naartoe te sturen waren er slechts 3 zaken vertegenwoordigd. Uit de feedback van de projectleider van Mechelen blijkt dat repressieve acties echt wel nodig zijn. Samen werken met externe partners zoals de RVA is een meerwaarde om zwartwerk tegen te gaan. Het stadsbestuur voerde er ook een stallingstaks in waarbij de bromfietsen, die gestald worden op het commissariaat, enkel tegen betaling afgehaald kunnen worden.
Op het micro-overleg in 2016 (zonale veiligheidsraad verkeer) zal nagegaan worden hoe we dit in Gent kunnen uitwerken (met welke partners en binnen welke termijnen). Ondertussen zal de politie verder controles uitvoeren.
Daniël Termont
Burgemeester