• Sami Souguir

    Schepen van Cultuur, Stadsontwikkeling en Ruimtelijke Planning

Sneeuw- en ijzelplan

3 december 2015

Het is een jaarlijks weerkerend fenomeen: gladheid op onze wegen door sneeuw en, of ijzel. Hoewel er slechts een inspanningsverbintenis geldt en het de wegbeheerder vrij staat om op basis van verkeersintensiteit bepaalde prioriteiten te stellen krijgen we ieder jaar heel wat opmerkingen van bewoners van, vooral, kleinere straten uit zowel het centrum als de deelgemeenten dat hun straat er spekglad bij blijft liggen.

In het verleden gaf u al aan dat de stadsdiensten handelen volgens een sneeuw- en ijzelplan dat voorziet in een aantal prioritaire circuits en locaties. Dit plan zou echter geëvalueerd worden en er zou werk gemaakt worden van een strategie waarbij meer wegen en fietspaden sneeuw- en ijsvrij zouden kunnen gemaakt worden. Dit uitbreiding van materieel en de inzet van personeel zou hiervoor worden onderzocht.

Met de winter voor de deur heb ik dan ook volgende vragen:

  • Werd het bestaande sneeuw- en ijzelplan inmiddels geëvalueerd?
  • Zo ja, wat was het resultaat hiervan en kunnen/zullen nu effectief meer wegen en fietspaden sneeuw- en ijsvrij gemaakt worden dan in het verleden het geval was?
  • Andere steden (bvb. Eeklo) maken hun gladheidbestrijdingsplan in detail publiek zodat weggebruikers perfect weten welke wegen, fietspaden en zelfs trottoirs veilig gemaakt worden. Valt deze werkwijze ook in Gent te overwegen?
  • Dit jaar gaf AWV aan hun voorraad te hebben aangepast nadat men enkele jaren geleden een zouttekort had. Werd ook in Gent, waar TMVW fungeert als aankoopcentrale, de voorziene hoeveelheid opgetrokken en welke hoeveelheid strooizout en pekel is voor komende winter concreet beschikbaar?

Sami Souguir
Fractievoorzitter


Antwoord:

Het sneeuw- en ijzelplan werd inderdaad geëvalueerd en dat zal ook in de toekomst jaarlijks gebeuren.

De belangrijkste aanpassingen zijn het resultaat van de aankoop van 2 extra fietspadstrooiers (n.a.v. de winterprik in 2013). Die waren al in dienst tijdens de vorige winterperiode, maar die was relatief zacht waardoor ze nog niet ten volle zijn ingezet. Het sneeuw- en ijzelplan voor de winter 2015-2016 voorziet dat bijkomende fietspaden sneeuw- en ijzelvrij zullen kunnen worden gemaakt.

Er bestaat uiteraard een lijst van fietspaden en wegen die in het sneeuw- en ijzelplan zijn opgenomen, maar voorlopig is die niet publiek. De manier waarop die momenteel is samengesteld, is ook nogal complex en gericht op het operationeel aansturen van de strooiploegen. Om die op een heldere manier te communiceren naar burgers, moet die in een ander format gegoten worden. Ik wil dat zeker overwegen en zal hierover overleggen met de Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen.

Tot slot wat betreft de zout- en pekelvoorraad.

Met de verhuis van de logistieke cel van de Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen naar de Proeftuinstraat, is er een beduidend grotere opslagcapaciteit voor handen.

Met gemak kan de hoeveelheid zout en pekel die nodig is voor een gemiddeld winterseizoen worden gestockeerd. Dat ligt om en bij 1200 ton zout en 2 tanks van 45.000 liter pekel. Bovendien wordt er ook een noodvoorraad achter de hand gehouden bij de leverancier om op afroep over te kunnen beschikken.

Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken