Busverkeer Abdijmolenstraat
Tijdens de commissie van oktober gaf u aan dat tijdens de testrit met een bus door de Abdijmolenstraat het inzicht werd versterkt dat er aanpassingen aan de inrichting nodig zouden zijn om de bus op een kwalitatieve manier door de straat te laten rijden.
Op basis van de input van de klankbordgroep zou daarom prioritair het scenario om toch busverkeer in twee richtingen in de Oude Abdijstraat toe te laten, onderzocht worden. Pas mocht blijken dat deze piste technisch niet haalbaar is, zou teruggegrepen worden naar één van de andere scenario’s.
Ik vang signalen op dat er inmiddels duidelijkheid zou zijn over de technische haalbaarheid en dat dus de andere pistes (Abdijmolenstraat, dubbele lus...) definitief zouden kunnen verlaten worden.
Concreet heb ik dan ook volgende vragen:
- Kunt u bevestigen dat busverkeer in twee richtingen in de Oude Abdijstraat inmiddels haalbaar is gebleken?
- Zo ja, zal voor dit scenario gekozen worden en worden de andere pistes nu definitief verlaten?
Sami Souguir
Fractievoorzitter
Antwoord:
Ik kan dat inderdaad bevestigen.
Zoals u weet, is er met de bewoners via een intensief traject gewerkt aan een gedragen plan voor de heraanleg van Drongenplein. Het voorstel om hierbij busverkeer via de Abdijmolenstraat te leiden, stuitte echter op hevig protest. Omdat we veel begrip hadden voor de zorgen van de bewoners, is er een mobiliteitsonderzoek gevoerd waarbij 8 verschillende scenario’s voor het busverkeer tegen elkaar werden afgewogen. In onderling overleg met de klankbordgroep en een delegatie van betrokken bewoners werd gezocht naar een nieuw gedragen voorstel.
In het nieuwe ontwerpplan zal er eenrichtingsverkeer ingesteld worden in de Oude Abdijstraat en de Abdijmolenstraat. De bus zal echter inderdaad in twee richtingen door de Oude Abdijstraat rijden, waardoor er dus geen bussen door de Abdijmolenstraat zullen rijden.
Om dat te kunnen organiseren, hebben we in de Oude Abdijstraat wel voor een speciaal wegprofiel gekozen. Er komt een centrale rijloper in asfalt voor het eenrichtingsautoverkeer en aan beide zijden brede fietsstroken in beton. Deze betonstroken, kunnen ook gebruikt worden door de bussen wanneer deze moeten uitwijken om elkaar te kruisen.
Het is inderdaad nu beslist dat we het zo gaan doen en dat is ondertussen ook gecommuniceerd naar de bewoners.
Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken