Heraanleg Edmond van Beverenplein
Momenteel worden de trottoirs in de Frans Van Ryhovelaan integraal heraangelegd. Ook het Edmond van Beverenplein zelf is echter al lang in slechte staat, wat zowel voor passanten, marktkramers als marktbezoekers voor de nodige ongemakken zorgt. Naar verluidt zou, in samenspraak met De Lijn, eind dit jaar een deel van het plein heraangelegd worden.
Concreet heb ik dan ook volgende vraag:
- Zal in afwachting van de gedeeltelijke heraanleg nog het nodige curatief onderhoud voorzien worden?
- Bent u bereid om, in het kader van de heraanleg van pleinen, de heraanleg van het volledige plein in plaats van een gedeelte ervan te willen onderzoeken?
Sami Souguir
Fractievoorzitter
Antwoord:
De Dienst Wegen Bruggen en Waterlopen blijft uiteraard instaan voor het onderhoud van het Edmond Van Beverenplein. Momenteel bekijkt zij welke herstelmethode het meest gepast is om de verzakkingen of gebreken op korte termijn te kunnen herstellen gelet op het specifieke en verouderde materiaalgebruik in de randen van het plein (straatsteen type “olifantenpoot”).
Een onderhoudsbeurt van de slechte zones op het plein dringt zich inderdaad op om het gebruik van het plein comfortabel, veilig en toegankelijk te houden.
De heraanleg van één kant van het plein is het gevolg van de komst van de langere Albatrostram en de reeks van aanpassingswerken die hiermee gepaard gaan aan de halte-infrastructuur op tramlijn 1. De bestaande tramhalte Van Beverenplein is niet verhoogd, bijgevolg niet toegankelijk en dient ook verlengd te worden om comfortabel reizigers te kunnen bedienen. Het is dan ook nodig deze belangrijke halte-infrastructuur zo snel mogelijk aan te passen.
Ik ben zeker bereid om de integrale heraanleg van het plein te onderzoeken, maar het lijkt me verstandig dit traject pas op te starten als er meer duidelijkheid is over de tramaftakking naar de toekomstige stelplaats Wissenhage en over de verdere ontwikkeling van de UCO-site waar ook een buurtparking wordt gerealiseerd. De effecten en mogelijke opportuniteiten van deze ontwikkelingen kunnen de programmatorische en kwalitatieve invulling van het Van Beverenplein voor de toekomst namelijk sterk beïnvloeden, onder meer op vlak van het noodzakelijke aantal parkeerplaatsen.
Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken