• Sami Souguir

    Schepen van Cultuur, Stadsontwikkeling en Ruimtelijke Planning

Hinderlijk gestalde fietsen (vervolg)

29 januari 2016

Het hinderlijk stallen van fietsen, waarover ik al herhaaldelijk vragen heb gesteld, blijft een probleem in en rond het voetgangersgebied. Op de Korenmarkt was de eerste boom nog niet goed en wel geplaatst of hij was omsingeld door fietsen (zie foto), terwijl de ondergrondse fietsenstalling vlak om hoek half leeg was.

In antwoord op mijn laatste schriftelijke vraag stelde u dat flankerend kan gewerkt worden met het labelen van fietsen en verwijderen van hinderlijk gestalde fietsen.

Concreet heb ik dan ook volgende vragen:

  • Hoe zal de problematiek van wild en hinderlijk gestalde fietsen op de Korenmarkt verder aangepakt worden?
  • Hoeveel ‘labelacties’ voor hinderlijk gestalde fietsen werden in 2015 in het voetgangersgebied uitgevoerd en hoeveel fietsen werden hierbij effectief gelabeld?
  • Hoeveel hinderlijk gestalde fietsen werden in 2015 in het voetgangersgebied verwijderd?

Sami Souguir
Fractievoorzitter


Antwoord:

Vraag 1 (tussentijdse conclusies?):

Gedurende de eerste maand werden 3 x per week het aantal fietsen op en rond het fietsparkeervak geteld en ook foto’s genomen. Gedurende de volgende maanden zal deze 3 x per maand gebeuren.

Uit de tellingen blijkt dat er gemiddeld 21,8 fietsen op de mat staan en 10,3 naast de mat.Aan de hand van de foto’s zien we dat de fietsers het fietsparkeervak goed gebruiken en dat de doorgang ter hoogte van de winkels vrij blijft. We merken ook dat vele gebruikers bij plaatsgebrek de fiets in het verlengde van het vak parkeert.

Onze tussentijdse conclusie is bijgevolg dat het fietsparkeervak goed wordt gebruikt, zijn doel bereikt en bij een verdere positieve evaluatie zal onderzocht worden om het fietsparkeervak eventueel uit te breiden

Vraag 2 (aanpak hinderlijk gestalde fietsen):

  • Er werden al veel inspanningen geleverd op gebied van fietsparkings in de binnenstad. Sinds 2012 werd de fietsparking Korenmarkt, goed voor een 200-tal fietsparkeerplaatsen geopend. Later kwamen ook de fietsparkings ter hoogte van het Emile Braun plein en de Vooruit, samen goed voor 460 fietsparkeerplaatsen, erbij. En binnenkort zal de fietsparking ter hoogte van de Krook, goed voor 670 extra fietsparkeerplaatsen, geopend worden.
  • Er is een blijvende alertheid om wanneer de opportuniteit zich voordoet een extra fietsparking in de binnenstad te voorzien.
  • Er zal onderzocht worden of er in winkelgebieden meer fietsparkeervakken voor kortparkeerders kunnen gecreëerd worden zodat er meer ruimte vrij komt in de fietsparkings.
  • De fietswacht labelt op regelmatige basis de achtergelaten fietsen. Fietsen met een label worden na 2 weken weggenomen. Fietswrakken en fietsen die niet op slot staan worden onmiddellijk verwijderd.
  • De fietswacht behandelt ook ad hoc vragen. De burger kan een achtergelaten fiets of fietswrak altijd doorgeven aan de fietswacht.
  • Bij verschillende evenementen worden er gedurende de duur van het evenement extra fietsenstallingen voorzien om de fietsparkeerdruk zoveel mogelijk op te vangen.

Vraag 3 (situatie Woodrow Wilsonplein):

  • De fietsenstallingen ter hoogte van het winkelcentrum op het Woodrow Wilsonplein zijn nodig, dat zie je aan het intensief gebruik ervan door o.m. de vele shoppers. De wettelijke evacuatie doorgang van 3 m tussen de batterijen fietsenstalling werd hier gerespecteerd. Er werd namelijk een doorgang van 4.40m voorzien. De fietsenstallingen vormen bijgevolg geen probleem voor de evacuatie van het shoppingcenter.
  • De stallingen werden zo goed mogelijk ingeplant, rekening houdend met de verschillende functies op het plein terassen, kermis, ontmoetingsruimte…

Gelet hierop zie ik geen verdere aanleiding om op uw vraag in te gaan.

Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken