Proefsituatie bussen Kleinkouterken
Vorig jaar werden de bewoners van Kleinkouterken plots geconfronteerd met bussen van lijn 34-35-36 door hun straat. Uit uw antwoord op mijn vraag hierover bleek het echter om een proefsituatie te gaan die zou geëvalueerd worden. Afhankelijk van die evaluatie zou de situatie al dan niet behouden blijven.
Naar verluidt zou de evaluatie inmiddels hebben plaatsgevonden en zou zijn beslist de proefsituatie te behouden. Bewoners blijven zich dan ook zorgen maken over de verkeersveiligheid in hun straat, o.a. gezien de aanwezigheid van de voetbalvelden van KVV Sint-Denijs waar wekelijks vele kinderen en jongeren komen.
Concreet heb ik dan ook volgende vragen:
- Kunt u bevestigen dat de proefsituatie van de bussen 34-35-36 door Kleinkouterken zal bestendigd worden? Zo ja, was Stad Gent betrokken in deze beslissing en welke was haar houding hierin
- Welke (flankerende) maatregelen kunnen genomen worden om de verkeersveiligheid in Kleinkouterken te verhogen? Bvb. Zebrapaden, wegversmalling...
Sami Souguir
Fractievoorzitter
Antwoord:
De Lijn besliste in januari 2016, na evaluatie, de reisweg via Kleinkouterken te bestendigen en dit omwille van volgende redenen:
- Het gevaarlijk manoeuvre aan het kruispunt “Paardenkop” is uit de route.
- Er is een vlottere doorstroming voor de lijnen 34-35-36 via de reisweg Kleinkouterken.
- De sportterreinen krijgen nu een bediening
- Er was een positief advies van de lijnverantwoordelijken na de 8 maanden proef.
- Vereenvoudigen van de haltes van vier naar twee aan het kruispunt “Paardekop”, waardoor de verwarrende situatie rond de halteinplantig verdwenen is, en klanten niet meer plots het kruispunt oversteken om de bus te halen.
Verder werd ook nog beslist om de halte Luchthavenlaan richting Gent, momenteel gelegen in het begin van Kleinkouterken, te verplaatsen naar de Vennestraat om de volgende redenen:
- Aan de nieuwe locatie kan een schuilhuisje geplaatst worden.
- De halte komt aan dezelfde kant van de autostradebrug te liggen met de tegenoverliggende halte.
- Het grootste deel van de gebruikers zijn leerlingen van Syntra en de halte komt beter te liggen voor deze reizigers
De lijn heeft ons geinformeerd over deze interne evaluatie, en de te nemen maatregelen. Gezien de grondige argumentatie van deze evaluatie, zijn we akkoord gegaan met de evaluatie en het bestendigen van deze reisweg.
Na het bestendigen van deze reisweg hebben we opdracht gegeven om bijkomende maatregelen te nemen: er zullen zebrapaden aangebracht worden, onder andere ter hoogte van de voetbalvelden, en hebben we de opdracht gegeven om te onderzoeken of rijbaankussens hier kunnen worden ingepland.
Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken