• Sami Souguir

    Schepen van Cultuur, Stadsontwikkeling en Ruimtelijke Planning

Trottoirtegels voor parkeerautomaten / bewonersplaatsen

27 juni 2016

De eerste nieuwe parkeerautomaten zijn inmiddels in gebruik genomen. Omdat een gebruiker niet meer terug naar zijn of haar auto moet stappen om het ticket achter de voorruit te leggen is men ervanuit gegaan dat er minder automaten nodig zijn.

De nieuwe automaten staan dan ook verder van elkaar en soms is het zoeken naar de dichtstbijzijnde automaat. Bovendien is het ook niet meer aan elke automaat mogelijk om met muntstukken te betalen.

Omdat er al heel wat verkeers- en signalisatieborden in het straatbeeld aanwezig zijn gebruikt men in Nederland trottoirtegels om gebruikers de dichtstbijzijnde automaat te wijzen (zie voorbeelden in bijlage). Iets wat we in Gent ook al toepassen om te wijzen op de opruimplicht voor hondeneigenaars. Dergelijk tegels worden overigens ook gebruikt om parkeerplaatsen voor mensen met een beperking of bewonersplaatsen extra te signaleren.

Concreet heb ik dan ook volgende vragen:

  • Bent u bereid om dergelijke trottoirtegels of markeringen ook in Gent toe te passen om de plaats van de dichtstbijzijnde parkeerautomaten aan te tonen, eventueel met een onderscheid tussen de automaten waar met kaart en/of met muntstukken kan betaald worden?
  • Kunnen door het gebruik van dergelijke trottoirtegels of markeringen ook bewonersplaatsen, die nu vaak enkel in het begin van de straat gesignaleerd worden, beter aangeduid worden?

Sami Souguir
Fractievoorzitter


Antwoord:

We hebben ervoor gekozen om voor het aanduiden van de parkeerautomaten en parkeerzones toch met informatiepanelen te werken in plaats van wegmarkeringen. Dit is omdat het onderhoud van dergelijke markeringen of trottoirtegels zeer intensief is en bijgevolg quasi onmogelijk op te volgen.

Op de infopanelen zullen staan:

  • de richting naar dichtsbijzijnde parkeerautomaat;
  • de indicatie of deze dichtsbijzijnde parkeerautomaat al dan niet munten aanvaard;
  • de waarschuwing in verband met verplichte ingave nummerplaat (zodat burger niet moet teruggaan naar voertuig om nummerplaat te kennen bij eerste gebruik);
  • het tijdsvenster van betalend regime;
  • de tariefzone (groen, geel, oranje of rood).

Vanaf het moment dat sms- en/of app-parkeren mogelijk is, zal op het paneel ook de code aangebracht worden die moet worden gebruikt om via de gsm een parkeerbewijs te verkrijgen.

Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken