Parkeren Hippoliet van Peenestraat (Mariakerke)
In de Hippoliet van Peenestraat (Mariakerke) wordt, ondanks de inrijbeperking, vaak in de onverharde berm geparkeerd door voertuigen die niet toebehoren aan de bewoners van de straat of hun bezoekers. De inrijbeperking is echter niet absoluut waardoor de politie niet zou kunnen optreden.
Deze situatie zorgt vandaag al voor een verhoogde parkeerdruk en bewoners vrezen dan ook de impact van de implementatie van het parkeerplan waarbij hun straat op de rand van de betalende parkeerzone zal komen te liggen.
Concreet heb ik dan ook volgende vragen:
- Is het een bewuste keuze slechts langs 1 kant van de straat een inrijbeperking te voorzien? Zo ja, wat is hiervoor de reden?
- Welke maatregelen kunnen/zullen bij de verdere uitrol van het parkeerplan worden genomen om een toename van de parkeerdruk in de Hippoliet van Peenestraat te voorkomen?
Sami Souguir
Fractievoorzitter
Antwoord:
Het Mobiliteitsbedrijf heeft deze situatie recent onderzocht en stelt voor om de Hippoliet van Peenestraat te wijzigen naar eenrichtingsverkeer, met rijrichting naar de Mimosastraat toe. Voor het verkeer komende van de Mimosastraat is het niet toegestaan om de Hippoliet van Peenestraat in te rijden, dus ook niet langer voor plaatselijk verkeer. De rijbaan breedte in de Hippoliet van Peenestraat (± 3,5 meter breed) laat geen dubbelrichtingsverkeer toe, vandaar de bewuste keuze voor het invoeren van eenrichtingsverkeer. Dit geldt enkel voor het stuk H. Van Peenestraat tussen de Petrus De Broestraat en de Mimosastraat. Het andere deel van de Hippoliet van Peenestraat blijft tweerichtingsverkeer. Hiertoe wordt binnenkort een aanvullend reglement opgemaakt en voorgelegd aan het college.
In het voorjaar 2016 is er een uitgebreide meting gebeurd van de huidige parkeerzones en de nieuwe zones. Na de uitrol van alle nieuwe zones betalend parkeren, zal opnieuw een meting gebeuren om een grondige evaluatie van de effecten van het parkeerplan te kunnen opmaken. In eerste instantie zal er een meting gebeuren in het betalende gebied buiten de R40, met een bufferzone aan de randen (voorjaar 2017), in tweede instantie het ganse betalende gebied (najaar 2017). De parkeerdruk in de H. Van Peenestraat zal dus bekeken worden in het voorjaar 2017.
Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken