Suggestie bewoners Jules Persynstraat
In het voorjaar 2016 signaleerden de bewoners van de Jules Persynstraat drie problemen die ze vaststellen in hun straat aan de stadsdiensten. Concreet gaat het om de parkeerdruk, de overdreven snelheid en de algemene toestand en het uitzicht van de straat. Enkele buren lanceerden zelf het voorstel om te onderzoeken of het invoeren van haaks parkeren in de straat een oplossing zou kunnen zijn.
Wat de beste oplossing is zou door de Verkeerstechnische Cel onderzocht worden. Voor een structurele oplossing voor de algemene toestand van de straat zou de Wegendienst de afweging maken tussen reguliere ingrepen of een integrale heraanleg.
Concreet heb ik hierover volgende vragen:
- Welk gevolg werd tot vandaag aan de vragen van de bewoners van de Jules Persynstraat gegeven?
- Werd een oplossing al door de Verkeerstechnische Cel en Wegendienst onderzocht?
- Zo ja, wat was het resultaat van dit onderzoek? Zo nee, wanneer zal dit alsnog gebeuren?
Sami Souguir
Fractievoorzitter
Antwoord:
De cel Verkeerstechnische taken heeft een onderzoek gevoerd naar het invoeren van schuin parkeren in de Jules Persynstraat. Het schuin parkeren in een straat wordt maar in uitzonderlijke gevallen ingevoerd. Dit was het geval in de Ankerslaan. Door de werken in de Brusselsesteenweg verdwenen een reeks parkeerplaatsen. Om deze parkeerplaatsen te compenseren werd schuin parkeren ingevoerd in de Ankerslaan. Daarnaast wordt dit systeem van parkeren maar ingevoerd wanneer dit een duidelijke parkeerwinst oplevert. Dit is niet altijd het geval. Het invoeren van schuin parkeren in deze straat zou verschillende gevolgen met zich meebrengen. Enerzijds zou hierdoor over de boordsteen worden geparkeerd wat niet wenselijk is. Daarnaast zou hierdoor de straat een eenrichtingsstraat worden. De straat is niet breed genoeg om dan nog tweerichtingsverkeer toe te laten. Omwille van deze verschillende redenen wordt gekozen om geen schuin parkeren in de straat in te voeren.
Daarnaast werd er in het verleden (5/11/2014) reeds een SIB geplaatst ter hoogte van het kruispunt met de Jules Persynstraat en de Maurice Verdoncklaan. Hierbij werd een gemiddelde snelheid van 22 km/u vastgesteld en een V 85 van 32 km/u.
Dit wil zeggen dat 85 % van de weggebruikers deze snelheid van 32 km/u niet overtreden. Er is maar 15% van de weggebruikers die boven deze snelheid zit. Het gaat hier om een zone 50 bijgevolg wordt hier niet te snel gereden. Er werd gevraagd om een nieuwe SIB te plaatsen in de straat om nog eens na te gaan of deze snelheden zijn veranderd in de loop van deze 2 jaar tijd. Na deze metingen zal worden nagegaan of er eventueel snelheidscontroles kunnen gebeuren via de politie. De politie controleert maar indien de SIB aantoont dat er een snelheidsprobleem is.
De Jules Persynstraat vertoont inderdaad schade aan het wegdek en heeft in het Wegen Inventarisatie Systeem de kwaliteitscode C1 – C2 meegekregen. De kwaliteit van een straat speelt een grote rol in de beslissing om een straat aan te pakken al dan niet. Daarnaast wordt ook nog rekening gehouden met andere factoren zoals de kwaliteit van de riolering en de afvalwaterzuivering, het gevaar op wateroverlast, intenties van nutsmaatschappijen, mobiliteitsvragen- of opportuniteiten, aanwezigheid van andere geplande (wegen)werken enz. De combinatie van al deze factoren is bepalend bij de selectie van straten die de dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen heraanlegt. Jammer genoeg is de toestand van de Jules Persynstraat, in combinatie met andere relevante factoren en afgewogen tegenover andere straten, niet doorslaggevend om tot een integrale heraanleg te besluiten.
De voetpaden van de Jules Persynstraat zullen, daarentegen, wel aangepakt worden. Het gaat hier om de voetpaden aan beide zijden van de straat. Deze werken kunnen vermoedelijk in het voorjaar – zomer nog uitgevoerd worden.
Ondertussen blijft de dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen curatief onderhoud uitvoeren in de Jules Persynstraat. Specifieke meldingen mogen steeds doorgegeven worden aan Gentinfo op het nummer 09 210 10 10.
Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken