Knip Maaltenaard
Op 24 augustus ll. keurde het college een nieuw aanvullend reglement goed met nieuwe verkeersmaatregelen voor Maaltenaard in Sint-Denijs-Westrem. Die nieuwe maatregelen voorzien het afsluiten van de doorgang onder de tunnel van de Maaltenaard naar de Poortakker.
Concreet heb ik hierbij volgende vragen:
- Op basis waarvan werd deze maatregel genomen?
- Op welke manier werden de bewoners en/of handelaars en bedrijven van de Poortakkerstraat bij deze beslissing betrokken?
- Zijn verkeerstellingen aan deze beslissing voorafgegaan? Zo ja, op welke tijdstippen en met welk resultaat?
Sami Souguir
Fractievoorzitter
Antwoord:
Deze beslissing werd 12 jaar geleden genomen toen het RUP Handelsbeurs, de Mober voor The Loop en de Infrastructuurschets voor de Poortakkerstraat werden goedgekeurd. In al deze goedgekeurde plannen is voorzien dat The Loop voor auto’s en vrachtwagens enkel mag aangereden worden via het hogere wegennet, zijnde de E40 (via Pégoudlaan) en de R4. Lokale verbindingen zijn uitdrukkelijk verboden, behalve voor bromfietsen, fietsen en voetgangers. Door de aantakking van de Poortakkerstraat op het wegennet van The Loop, impliceert dit dat de Poortakkerstraat enkel via de Ringweg van The Loop mag aan- en afgereden worden. Hieruit volgt dat de doorgang via de Buchtenstraat in feite niet geoorloofd is.
De logica daarachter is dat het commerciële verkeer voor Poortakker en The Loop maximaal moet worden afgescheiden van het lokale verkeer voor de woonwijken.
Tot hiertoe zijn die plannen nooit uitgevoerd, omdat de verkeersoverlast voor de bewoners tot enkele jaren geleden blijkbaar nog beperkt was.
Maar sinds meer dan 2 jaar nu krijgt het stadsbestuur de expliciete vraag vanuit een grote groep bewoners uit de wijk rond de Maaltenaard om eindelijk werk te maken van de beloofde afsluiting sinds de ruimere ontwikkeling van The Loop. Het verkeer in de Maaltenaard is sterk toegenomen, er wordt snel gereden en de veiligheid van de zachte weggebruikers komt daar in het gedrang, in het bijzonder die van de schoolgaande jeugd.
Er zijn inderdaad tellingen gebeurd eind 2015, waaruit blijkt dat het verkeer daar sinds 2006 met meer dan 30% is toegenomen met uitschieters tot boven de 340 wagens per spitsuur.
Rekening houdend met de goedgekeurde plannen, rekening houdend met de aanhoudende en terechte vragen uit de buurt en rekening houdend met de metingen en vaststellingen, kon het college niet anders dan overgaan tot de effectieve afsluiting.
Dit werd uitvoerig besproken op een overleg met de vzw Poortakker die de bedrijven daar vertegenwoordigt en met de gedelegeerd bestuurder van SBAT (de autokeuring en examencentrum). Met die bedrijven is afgesproken dat de afsluiting die eigenlijk voor 1 september stond gepland, met een maand zou worden uitgesteld zodat ze voldoende tijd hadden om iedereen goed te informeren.
Ook met een delegatie van de buurtbewoners is verschillende keren overleg geweest. Alle bewoners zijn ook per brief op de hoogte gebracht. Ik herhaal dat de vraag voor deze maatregel vanuit de buurt kwam. Dat wil uiteraard niet zeggen dat elke buurtbewoner het daarmee per se eens is, vermits het voor sommigen ook betekent dat ze nu een eindje moeten omrijden met de wagen weliswaar.
Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken