Uitsluitingen uit het Gentse onderwijsnet
Graag had ik van het stadsbestuur vernomen hoeveel leerlingen vorig schooljaar in het Gentse onderwijsnet werden uitgesloten. Welke preventieve maatregelen worden vóór de uiteindelijke uitsluiting genomen?
Sami Souguir
Fractievoorzitter
Antwoord:
Voor de schepen cijfers geeft, wil hij eerst duidelijk maken dat een definitieve uitsluiting uit een schoolgemeenschap het einde is van een gezamenlijk afgelegde weg. Dat is een zeer ernstige zaak. Het is in de eerste plaats een signaal van de school dat zij in haar opvoedingstaak ten overstaan van een leerling heeft gefaald. Dat is een pijnlijke vaststelling voor de leerling, maar ook voor de school. Een school heeft vóór de uitsluiting van de leerling een hele reeks mogelijkheden om bij te sturen, te corrigeren, op te voeden. Zo kan een school meer bindende gedragsregels of een begeleidingsplan afspreken met een leerling. Ze kan passende maatregelen treffen ten aanzien van iemand die zich storend gedraagt of gemaakte afspraken niet nakomt. Ze kan leerlingen bij ernstig storen uit de klas verwijderen, extra taken of strafstudie opleggen.
De gedragregels zijn er om binnen de realisatie van het pedagogische project van een school een leerling trachten mee te trekken in dat opzet. Gedragsregels willen absoluut schade vermijden, schade aan een leerling, schade aan een scholengemeenschap. Tuchtregels zijn een gevolg van geleden schade in de schoolgemeenschap. Tuchtregels veroorzaken ook schade: ook al zijn ze positief bedoeld, zij grijpen in op een normaal verloop van het schoolleven van een leerling, zij ontzeggen een leerling het genot van een deel van of van al zijn rechten als leerling in een scholengemeenschap. Een definitieve uitsluiting is de zwaarste tuchtregel. Ze snijdt de leerling uit de scholengemeenschap. Dat doet pijn aan de leerling, aan de scholengemeenschap. Ze geschiedt met de grootste omzichtigheid, zonder dat men daarom uit het oog verliest vooral kort op de bal te spelen. Vóór het schooljaar 2003-2004 werden omzeggens nooit leerlingen definitief uitgesloten. Dit enkel in het stedelijk onderwijs. De schepen heeft geen zicht op de dossiers in de Stad Gent. Een procedure was voorzien, maar ze werkte niet efficiënt en ze werd daarom ook niet gehanteerd.
De schepen gaat in vogelvlucht door de procedure zoals die vanaf 2003-2004 tot en met vorig schooljaar 2007-2008 werd toegepast. Een voorval wordt ter advies voorgelegd aan de klassenraad. De klassenraad geeft na onderzoek van het volledige schooldossier van de leerling een gemotiveerd advies tot definitieve uitsluiting van de leerling. De schooldirecteur legt het tuchtdossier, samen met het gemotiveerde advies van de klassenraad en het voorstel van sanctie, voor aan het departementshoofd van het Departement Onderwijs en Opvoeding. Het tuchtdossier wordt, samen met het gemotiveerd advies van de klassenraad en het voorstel van sanctie, ter akteneming voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen. Het college van burgemeester en schepenen geeft de opdracht om de leerling en/of zijn/haar ouders via een aangetekend schrijven uit te nodigen voor een verhoor, eventueel bijgestaan door een raadsman, betreffende het feit dat door hem/haar werd gepleegd.
Het college van burgemeester en schepenen beslist, al dan niet na verhoor van de leerling en/of zijn ouders en eventueel bijgestaan door een raadsman, de leerling definitief uit te sluiten. De tuchtbeslissing wordt binnen de drie werkdagen nadat ze werd genomen schriftelijk en gemotiveerd bij aangetekend schrijven of tegen afgifte van een gedateerd ontvangstbewijs aan de leerling en zijn/haar ouders ter kennis gebracht. De ouders kunnen binnen de vijf werkdagen na ontvangst van de beslissing bij aangetekend schrijven, gericht aan de burgemeester, beroep instellen bij de gemeenteraad.
De gemeenteraad doet, na verhoor van leerling en zijn/haar ouders, eventueel bijgestaan door een raadsman, uitspraak binnen één maand na ontvangst van het beroep. De beslissing wordt binnen de drie werkdagen nadat ze werd genomen schriftelijk en gemotiveerd bij aangetekend schrijven of tegen afgifte van een gedateerd ontvangstbewijs aan de leerling en zijn/haar ouders ter kennis gebracht.
De schepen vond echter dat de procedure nog minder omslachtig kon. Vanaf 1 september 2008 bestaat het tuchtcollege daarom uit vier leden: het departementshoofd, een directeur van buiten een instelling waar de leerling is ingeschreven, een juridische raadgever, en een administratief secretaris. Het college van burgemeester en schepenen wordt het beroepsorgaan. Het Centrum voor Leerlingenbegeleiding heeft de opdracht de definitief uitgesloten leerling te begeleiden op zijn zoektocht naar een nieuwe school. De schepen geeft een overzicht van de uitsluitingen van de voorbije periode.
Rudy Coddens
Schepen van Onderwijs en Opvoeding