Verhuizing bushalte Potuit
Ik vernam dat buurtbewoners hun twijfels hebben over het argument van De Lijn, als zou de nieuwe locatie van de halte veiliger zijn. De nieuwe halte zou niet alleen dichter bij heel wat woningen komen te liggen, er zouden ook een aantal parkeerplaatsen moeten verdwijnen en dit terwijl er al een parkeerprobleem is in deze buurt. In de pers vernam ik dat men het er in de buurt in die mate mee oneens is dat inmiddels 600 buurtbewoners een petitie ondertekende vóór het behoud van de huidige halte.
Mijn vragen aan het stadsbestuur zijn de volgende:
- Is het stadsbestuur op de hoogte van het parkeerprobleem dat de buurtbewoners aanhalen? Zo ja, welke initiatieven kunnen genomen worden om dit te verhelpen.
- Zal het stadsbestuur stappen ondernemen n.a.v. de meer dan 600 verzamelde handtekeningen van buurtbewoners vóór het behoud de halte?
Sami Souguir
Fractievoorzitter
Antwoord:
Schepen Karin Temmerman antwoordt dat men zich aan de regels moet houden. Men kan geen maatregelen nemen om de overtredingen ook nog eens te gaan tegenhouden.
De verplaatsing van deze halte kadert in een algemeen programma om ondermeer de toegankelijkheid van haltes van het openbaar vervoer te verbeteren. Daarbij wordt een halte "uitgestulpt zodanig dat de toegang verbeterd wordt. Vooral voor ouderen, rolstoelgebruikers en mensen met kinderwagens. Eén van de zaken die moeten worden verbeterd zijn de opstapmogelijkheden, de halteplaatsen, de manier van corresponderen tussen de twee. Het één hangt vast aan het ander.
Op de plaats waar de halte oorspronkelijk aanwezig was, was het niet mogelijk om een dergelijke halteconfiguratie aan te leggen. Na rijp beraad tussen De Lijn, de wegbeheerder en de Stad Gent is er gekozen om het op die plaats te doen.
In dit geval werden 5 parkeerplaatsen opgeofferd. Het is niet altijd zo dat bij het uitstulpen van een halte er parkeerplaatsen verdwijnen.
Het parkeerbedrijf heeft nog geen klachten gekregen uit die buurt. In het verleden waren er wel klachten uit de Antwerpsesteenweg (uit het deel tussen de Bloemistenstraat en Achterstraat), waar nog geen parkeerregime bestond. Daarom werd eind 2008 het betalend parkeren op de Antwerpsesteenweg uitgebreid tot aan de Achterstraat. Tegelijk werd in de onmiddellijk aanpalende straten de blauwe zone ingevoerd, om te vermijden dat de parkeerdruk te veel naar de zijstraten zou verschuiven.