• Sami Souguir

    Schepen van Cultuur, Stadsontwikkeling en Ruimtelijke Planning

Alternatief openbaar vervoer n.a.v. werken KoBra

21 april 2009
Dat er momentel werken zijn in het kader van het project KoBra is intussen genoegzaam bekend. Grote werken kunnen niet zonder hinder, maar we moeten er steeds naar streven de hinder tot een absoluut minimum te beperken.

Om de werken te kunnen uitvoeren worden de tramlijnen 1 en 4 geruime tijd onderbroken. Specifiek voor tramlijn 4 is dit tussen de halte ‘Lange Steenstraat’ en ‘Duivelsteen’ (ruim 1 km), vooral voor oudere mensen en mensen die niet goed te been zijn is dit toch wel een grote afstand.

Ik had hierover graag de volgende vragen gesteld:

  • Is er door het stadsbestuur bij De Lijn op aangedrongen een alternatief vervoer te voorzien of om de tram op zijn minst te laten doorrijden tot het begin van de werfzone?
  • Zo ja, wat is de reden waarom is De Lijn niet op deze vraag is ingegaan?
  • Zo nee, wil het stadsbestuur hierop alsnog aandringen bij De Lijn?

Sami Souguir
Fractievoorzitter

Antwoord:

Schepen Martine De Regge antwoordt dat de Stad zeker heeft aangedrongen bij de Lijn op een alternatief, vb shuttlebus. Daar kon niet worden op ingegaan. Volgende antwoorden werden door De Lijn gegeven.

Waarom rijdt tramlijn 4 niet verder dan de Langesteenstraat?

  • Hermelijntrams mogen/kunnen niet terugkeren in de Geldmunt ter hoogte van het Gravensteen omdat dat dan het ganse kruispunt bezet wordt terwijl de vertrektijd wordt afgewacht: er wordt op die manier een verkeersonveilige situatie gecreĆ«erd.
  • Daarnaast kan de wissel op de Kleine Vismarkt niet gebruikt worden om terug te keren en van spoor te wisselen.

Waarom rijdt tramlijn 4 niet verder dan het Duivelsteen?

  • Aan het Belfort is geen wissel voorzien voor lijn 4: tussen de Korenmarkt en het Duivelsteen zijn geen wissels waarbij een tram kan terugkeren.

Waarom wordt er geen pendelbus ingelegd tussen het Duivelsteen en de Langesteenstraat?

  • De capaciteit van reizigers die door de trams wordt vervoerd, kan niet opgevangen worden door pendelbussen.
  • Budgettair:
    • Het inzetten van extra chauffeurs en voertuigen heeft een zware financiĆ«le impact.
    • Telkens als de situatie verandert, moeten er nieuwe diensten opgemaakt worden en dat kost veel tijd en weegt bijgevolg door op het budget.
  • Praktisch:
    • Er zijn niet voldoende chauffeurs om extra diensten uit te voeren.
    • We hebben niet voldoende (gelede) bussen om extra diensten uit te voeren. Het is ook niet mogelijk om ergens anders bussen vandaan te halen, want er is geen plaats op de stelplaatsen in het Gentse (Gentbrugge, E17 en Destelbergen) om extra bussen te stallen.
  • Reisweg:
    • Er zijn te weinig mogelijkheden om met een (gelede) bus te rijden tussen het Duivelsteen en de Langesteenstraat: er moet een te grote omweg gemaakt worden om dit mogelijk te maken.
    • Telkens als de situatie verandert en er een ander stuk wordt afgesloten voor (openbaar) vervoer, moet de reisweg aangepast worden en dat zorgt voor veel voorbereiding. Het is ook moeilijk om die veranderingen telkens goed te communiceren naar de reizigers.
    • Volgens ons zijn er voldoende alternatieven voor de reizigers om de verschillende bestemmingen te kunnen bereiken.

Er werd gecommuniceerd aan de klanten hoe ze via een andere route op hun bestemming kunnen geraken.